محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 14 آبان 1401

رشته کاردانی تکنولوژی رادیوتراپی

رشته کاردانی تکنولوژی رادیوتراپی

رشته کاردانی تکنولوژی یک رشته پر طرفدار بوده که در آن تجهیزات بروزی مورد استفاده قرار می گیرد و توانسته به درمان سرطان و بیماری های دیگر کمک زیادی کند. افراد فارغ التحصیل در این رشته می توانند در مراکز رادیوتراپی فعالیت گسترده ای داشته باشند. رشته تکنولوژی زیر شاخه های مختلفی دارد که رادیوتراپی یکی از آنها است. افراد علاقه مند می توانند با شرکت در کنکور تجربی به راحتی در این رشته ادامه تحصیل دهند. مقطع کاردانی همان فوق دیپلم است که طی ۲ سال فرد می تواند مدرک آن را دریافت کند. بازار کار خوبی که این رشته دارد باعث شده تا پر طرفدار باشد.

در این رشته دانش آموختگان می توانند با دستگاه هایی که برای درمان نور از خود ساطع می کنند آشنا شوند و بتوانند به درمان انواع بیماری جسمی کمک کنند. رادیوتراپ ها همان افرادی هستند که نحوه کار با این دستگاه ها را در دوران تحصیل یاد می گیرند. این یک رشته خاص و جذاب بوده که طی سال های اخیر پیشرفت های زیادی را تجربه کرده است. این شاخه از علم پزشکی از گسترش برخی ضایعات بدن جوگیری کرده و درد را نیز کم می کند. افرادی که در مقطع کاردانی فارغ التحصیل می شوند می توانند در مراکز مختلف کار خود را شروع کنند.

مزایا و معایب رشته کاردانی تکنولوژی  رادیوتراپی

رشته کاردانی تکنولوژی شاخه رادیوتراپی مانند دیگر رشته های پزشکی مزایا و معایب مختص به خود را دارد. ویژگی های کاری این رشته زیاد بوده و افراد در دوره تحصیل کار با تمام تجهیزات را فرا می گیرند بدین ترتیب توانایی و مهارت لازم را پیدا مي کنند تا در مراکز مختلف فعالیت کنند. هر کاری معایب و محاسن خود را دارد که این رشته هم از این قائله مستثنی نیست. محیط کار در این رشته کاملا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی بوده که سلامتی شما را به خطر نمی اندازد. تعداد بیماران کم بوده و شما باه صورت مستقیم با بیماران زیادی در ارتباط نیستید.

عیب مهمی که تحصیل و کار در ابن رشته دارد در معرض اشعه های مختلف قرار گرفتن است که باعث می شود تا حد زیادی سلامتی انسان به خطر بیافتد چون بعضی اشعه ها عوارض زیادی دارند. برخی افراد به صورت شیفتی در حال فعالیت هستند و این باعث خستگی آنها در محیط کار می شود. این افراد تایم زیادی سر ما هستند و این می تواند به بروز کمردرد و پا رد منجر شود. فارغ التحصیلانی که مشغول به کار می شوند تایم زیادی در مقابل اشعه قرار می گیرند و این می تواند باعث بروز سرطان و بیماری های دیگر شود.

تحلیل آینده شغلی و بازار کار رشته  کاردانی تکنولوژی رادیوتراپی

چون رشته کاردانی تکنولوژی بخش رادیوتراپی بازار کار خوبی دارد و فرصت های شغلی زیادی پیش روی آنها قرار داد این رشته امروزه پر طرفدار است. یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب هر رشته ایی چگونگی بازار کار و موقعیت شغلی آن است و منطقی است که علاقه مندان به رشته رادیوتراپی نیز در پی آینده ایی باشند که در انتظارشان خواهد بود. این رشته نسبت به رادیولوژی بازار کار بهتری دارد. افراد می توانند در مراکز دولتی و خصوصی فعالیت گسترده ای داشته باشند. کلینیک ها اصلی ترین مرکز برای فعالیت این افراد هستند‌.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در کلینیک ها، مراکز پرتو درمانی بیمارستانی و همچنین مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند. هر چه مهارت این افراد بیشتر باشد می توانند در مراکز تخصصی تر هم مشغول به کار شوند. افرادی که سرمایه کافی دارند می توانند خود اقدام به راه اندازی کلینیک شخصی کنند. آینده شغلی این رشته عالی بوده و افراد می توانند در ایران و خارج از کشور فعالیت گسترده ای داشته باشند‌. کلینیک های شخصی که کار رادیوتراپی را انجام می دهند همیشه درآمد بالایی دارند. در بیمارستان های دولتی و خصوصی حقوق و مزایای این افراد کاملا متفاوت است.

سطح درآمد رشته کاردانی تکنولوژی رادیوتراپی

بازار کار خوب و درآمد عالی در انتظار فارغ التحصیلان رشته کاردانی تکنولوژی  از موقعیت های کاری این افراد می توان به موسسات و مراکز مرتبط با پزشکی هسته ایی، شرکت های دانش بنیان، بخش های مربوط به پزشکی هسته ایی، مراکز فیزیک هسته ایی یا تولید رادیو ایزوتوپ و بخش های طراحی، کنترل، ارزیابی و بهره گیری از دستگاه های پرتونگاری اشاره کرد که در هر کدام افراد حقوق و مزایای مختص به خود را دارند. درآمد در بخش های دولتی همیشه بیشتر بوده و همین امر هم باعث شده تا افراد به پیشرفت های خوبی دست پیدا کنند.

آنچه درآمد این افراد را تعیین می کنند سابقه کار و مهارت و تجربه ای است که از خود نشان می دهند. هر چه مهارت و تخصص فرد بیشتر باشد می تواند در مراکز تخصصی تر و با حقوق عالی تر مشغول به کار شود. سابقه کار هم می تواند در تعیین میزان حقوق نقش داشته باشد افراد با سابقه همیشه با دستمزد و مزایای بیشتر کار می کنند. کار به صورت شیفتی همیشه دستمزد بیشتری را به همراه دارد و باعث می شود تا این افراد شرایط اقتصادی بهتری را تجربه کنند.

وظایف فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی  چیست؟

افرادی که در رشته تکنولوژی شاخه رادیوتراپی تحصیل کرده اند قطعا اطلاعات کافی در رابطه با تجهیزات پزشکی دارند و می توانند به خوبی با آنها کنند. اولین و مهمترین وظیفه این افراد رفتار محترمانه با بیمارانی است که در شرایط بیماری استرس زیادی را تجربه می کنند. آماده کردن بیمار برای انجام کارهای درمانی وظیفه دیگر این افراد است. آنها مراحل درمانی را مطابق با دستور پزشک انجام می داند و گزارشی از پروسه درمان مهیا و و برای پزشک ارسال می کنند. رعایت نکات بهداشتی از دیگر وظایف این افراد است.

حوصله و لحن دوستانه یکی از ویزگی های یک رادیو تراپ خوب است. این افراد باید مدام دستگاه ها را کنترل کنند تا در صورت بروز مشکل آن را تعمیر کنند. مسئولیت کنترل کیفی ابزارها و پایداری اشعه ها نیز به عهده این افراد متخصص می باشد. اندازه گیری دوز اشعه آن هم به صورت کاملا دقیق وطیفه دیگری است که برای این افراد مشخص شده است.

 

 

 

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

238 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}