محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 01 آبان 1401

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جز رشته های علوم پزشکی بوده که طرفداران زیادی دارد. افراد علاقه مند به این رشته می توانند با شرکت در کنکور تجربی به راحتی در در این رشته ادامه تحصیل دهند. رشته فیزیوتراپی بعد از پزشکی و دندانپزشک پزشکی و داروسازی جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده بدین ترتیب هر ساله به تعداد متقاضیان اضافه می شود. برخی افراد آگاهی لازم از این رشته ندارند بنابراین قبل از ورود حتما از مشاور کمک می گیرند. بازار کار این رشته عالی بوده و فارغ التحصیلان می توانند در مقطع کارشناسی د ارشد و دکتری در فرصت شغلی های مخالف مشغول به کار شوند.

این رشته شاخه ای از پزشکی است که کاملا گسترده بوده و تا حد زیادی کیفیت زندگی انسان را افزایش داده است. افراد ناتوان و کم توانی که در اثر تصادف و مشکلات دیگر دچار عارضه های جسمی شده آمد می توانند به کمک این رشته اندام های خود را به حرکت در آورند. بیمارانی که فیزیوتراپی را انجام داده اند قادر هستند تا بخش عظیمی از سلامت خود را مجدد بدست آورند. برای تحصیل در این رشته دانشگاه های مختلفی در کشور آماده پذیرش دانشجوی هستند. دروسی که در لین رشته تدریس می شود اغلب تخصصی بوده و دانش آموختگان می توانند مهارت های زیادی را فرا بگیرند.

توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته فیزیوتراپی

برای اینکه بتوانید در رشته فیزیوتراپی مشغول شوید فقط علاقه کافی نیست بلکه باید توانایی های لازم را داشته باشید تا بتواند در بازار کار مشغول شوید. توانایی جسمی و روحی اولین چیزی است که یک فیزیوتراپیست باید آن را داشته باشد. این افراد هر روز با بیمارانی سر و کار دارند که کم توان و ناتوانی توان هستند پس باید شرایط جسمی برای جابجا کردن آنها را داشته باشند. وقتی شرایط روحی شما خوب باشد و کاملا صبور باشید می توانید در روحیه بیمار هم تاثیر مثبت بگذارید در این صورت بهبودی سریع تر صورت می گیرد.

روحیه بالا ‌کمک می کند تا فیزیوتراپیست به خوبی با بیمارانی که مشکل عفونی و نقص عضو دارند برخورد کند. اگر توانایی تحمل شرایط دشوار را داشته باشید می توانید برای مدت طولانی سر پا بایستید بدون اینکه خسته شوید. درمان برخی بیماران به کندی صورت می گیرد بنابراین شما باید صبور باشید و زمان کافی برای درمان تعیین کنید. این افراد باید در درس فیزیک و زیست شناسی دانش کافی داشته باشند و بتوانند با دستگاه های الکتریکی کار کنند‌. خلاقیت مهمترین توانایی برای رویارویی شدن با این رشته است چون فرد باید متناسب با بیمار بهترین روش درمانی را انتخاب کند.

بازار کار رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی از این جهت پر طرفدار  است که بازار کار خوبی را از آن خود کرده است. فرصت های شغلی خوبی در این رشته دیده می شود که افراد می توانند بر اساس توانایی های خود آنها را انتخاب کنند. فارغ التحصیلان می توانند در کلینیک ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند که هر کدام مزیت های مختص به خود را دارند. از آنجا که در جامعه امروز نیز به یک فیزیوتراپیست به خوبی احساس می شود بازار کار آنها هم رونق زیادی پیدا کرده است و همین امر هم باعث شده تا اغلب فارغ التحصیلان دارای کلینیک شخصی باشند.

بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های دولتی و خصوصی، مراکز هلال احمر، فدراسیون‌های ورزشی، مراکز توان‌بخشی، مجموعه‌های ورزشی و ... از جمله مراکزی هستند که یک فیزیوتراپیست با تجربه می تواند در آنها مشغول به کار شود و درآمد خوبی را هم از آن خود کند. این افراد پس از اینکه طرح خود را پشت سر می‌گذرانند و سابقه کاری آنها افزایش پيدا مي کند می توانند مجوز کلینیک را هم دریافت کنند. توان بخشی جز مراکزی است که هر روز به این افراد نیاز دارد تا بتواند به افراد نا توان و کم توان کمک کند.

درآمد رشته فیزیوتراپی

درآمد رشته فیزیوتراپی متغیر بوده و به عوامل مختلفی از جمله محیط اشتغال و سابقه کار و مهارت بستگی دارد. در بیمارستان های دولتی این افراد حقوق و مزایای خوبی دارند و اصولا به صورت شیفتی کار می کنند که حق شیفت خود باعث افزایش حقوق آنها می شود. در بیمارستان های خصوصی درآمد این افراد کمتر است. هر چه سابقه فعالیت این افراد بیشتر باشد قطعا تجربه و مهارت بیشتری خواهند داشت بدین ترتیب دستمزد بالاتری را هم دریافت می کنند. توانایی و مهارت در این رشته از هر چیزی مهم تر است و خود تعیین کننده میزان حقوق است.

اگر فردی بتواند مجوزهای لازم جهت تأسیس کلینیک یا مرکز فیزیوتراپی خصوصی خود را دریافت نماید، بعد از مدتی درآمد او به بالای ۰۱ میلیون تومان خواهد رسید و این نشان نز داد که کلینیک های شخصی سود خوبی براي این افراد به همراه دارند. این رشته در خارج از کشور درآمد زیادی دارد به همین دلیل هم امروزه بیشتر فارغ التحصیلان در حال مهاجرت هستند تا بتوانند به درآمدی که دوست دارند برسند. این افراد در کاملا برای مراکز هم حقوق ثابت دارند و هم به صورت پورسانتی سودی را دریافت می کنند که همین باعث افزایش سطح حقوق آنها می شود.

وظایف یک فیزیوتراپیست

یک فیزیوتراپیست علاوه بر اینکه باید توانایی های لازم برای انجام این کار را داشته باشد بلکه وظایفی هم بر دوش او است که باید به بهترین شکل آنها را انجام دهد. این وظایف عبارتند از:

  • انجام مشاوره های سودمند با بیماران ان هم در رابطه با رژیم غذایی ، ورزش و …
  • بررسی روند پیشرفت و بهبود بیماران اصلی ترین وظیفه فیزیوتراپیست است چون در این صورت می تواند درمان خود را تکمیل کند.
  • در پایان جلسات فیزیوتراپی گزارشی کلی روانشناسی تهیه کرده و آن را به پزشک ارائه می دهد تا بتواند بهبودی بیمار را بهتر مشاهده کند.
  • ارائه آموزش های لازم به بیماران و خانواده های آن ها در جهت رفع و بهبود بیمار یک وظیفه مهم است که شرایط را برای بیمار بهتر می کند.
  • توجه به تشخیص پزشکان و همکاری با آنها باعث شده تا بیماران سلامتی خود را سریع تر به دست آورند.
  • انجام اعمال فیزیوتراپی بیماران از جمله ماساژ ، گرما دادن و …
  • متناسب با وضعیت روحی و جسمی بیماران برنامه درمانی برای آنها طراحی می کند.
  • استفاده از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی جهت درمان بیماران هر چه سریع تر و بهتر
نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

253 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}