محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 30 مهر 1401

رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه

تغذیه سالم اصلی ترین نیاز انسان است بنابراین باید شناخت کافی از خوراکی های سالم داشته باشید. رشته علوم تغذیه از شاخه های تجربی بوده که پر طرفدار است و افراد زیادی دوست دارند در این رشته ادامه تحصیل دهند. این رشته به ما می آموزد که مواد خوراکی و آشامیدنی بر سلامت روح و جسم ما چه تاثیری دارند. تغذیه نادرست بدن انسان را با بیماری های مختلفی روبرو می کند و باعث می شود تا سیستم ایمنی توانایی مقابله با بیماری ها را نداشته باشد. هدف رشته علوم تغذیه آگاه کردن مردم از میزان دقیق مصرف مواد غذایی مختلف است که در این صورت شما همیشه سالم و سر حال خواهید بود.

چون تغذیه نیاز اصلی انسان است این رشته هم مورد توجه علوم قرار گرفته است. این رشته به ارزیابی ارزش های مواد غذایی و چگونگی تغذیه مناسب برای بهبود هرچه سریعتر بیماری ها و کمک به حفظ سلامت انسان‌ها می پردازد و در تلاش است تا همیشه بهترین مواد خوراکی را به بدن معرفی کند. متخصصین این رشته می توانند رژیم غذایی مناسب برای چاقی و لاغری را به شما معرفی کنند. آنها در پیشگیری از بیماری ها به انسان کمک زیادی می کنند. این رشته در مقطع کارشناسی دارای ۲ گرایش جذاب تغذیه انسانی و بالینی است.

ماهیت رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغدیه دارای ماهیت خاصی بوده و علاقه مندان به این رشته باید توانمندی های لازم را دارا باشند. با تغذیه سلامتی انسان تضمین می شود به همین دلیل علم تغذیه سعی کرده تا تمرکز زیادی روی این موضوع داشته باشد بدن را از بیماری ها دور نگه دارد. تغذیه نادرست به مرور زمان بدن را ضعیف می کند به همین دلیل متخصصان تغذیه سعی کرده اند تا روی خوراک افراد جامعه کنترل بیشتری داشته باشند. آنها مردم را از مواد غذایی سالم و نحوه مصرف آنها آگاه می کنند. فارغ التحصیلان این رشته  مباحثی مانند زیست شناسی مولکولی، بیوشیمی و ژنتیک را مورد مطالعه قرار می دهند.

دانشجویان این رشته یاد می گیرند ارزش مواد غذایی را بیشتر درک کنند تا بتوانند آن را به بیماران مختلف و برای رژیم های چاقی و لاغری معرفی کنند. آنچه ماهیت این رشته را آشکار کرده تأثیر آن بر سلامت افراد است. فعالیت متخصصان این رشته در بیمارستان و کلینیک و مطب زیاد بوده و افراد با مراجعه به آنها می توانند از خوراکی های سالم اطلاع داشته باشند. این افراد مدام در حال مطالعه هستند تا اطلاعات بروزی از خوراکی ها داشته باشند. فارغ التحصیلان این رشته می‌ توانند اطلاعات خود را با دیگران هم به اشتراک بگذارند.

فرصت های شغلی در رشته علوم تغذیه

رشته علم تغذیه هم مانند دیگر رشته های گروه تجربی بازار کار خوبی دارد و افراد فارغ التحصیل در ان رشته در هر مقطعی که هستند می توانند در مراکز دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. شرایط این رشته خوب بوده و افراد می توانند با شرکت در همایش ها و دوره های مختلف اطلاعات خود را با دیگران هم به اشتراک بگذارند. افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در برخی تغذیه بیمارستانها ،کارخانجات تولید مواد غذایی، کلینیک های رژیم درمانی و همچنین پزشکان غدد همکاری کنند. تدریس برای افرادی که مقطع دکتری را پشت سر گذاشته اند بهترین گزینه است.

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا تحرک افراد کمتر شود و به به غذاهای ناسالم سالن گرایش پیدا کنند به همین دلیل بیماری های زیادی انسان را تهدید می کند و متخصصین این رشته با راه اندازی مطب توانسته اند به این افراد کمک زیادی کنند‌. بازارکار و آینده شغلی خوبی در همه مکان ها، به ویژه کلان شهر ها برای این افراد وجود دارد. شرکت ها و کارخانه های صنایع غذایی و دارویی جز محیط های پر طرفدار برای فعالیت این افراد هستند. برای متخصصان برای خود کلینیک های تخصصی برپا می کنند. آنها می توانند در مراکز مختلف مشاوره های تغذیه داشته باشند.

درآمد و حقوق رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه یک رشته پر درآمد بوده که متخصصین آن می توانند در حوزه های مختلف فعالیت داشته باشند. آنچه میزان درآمد این افراد را مشخص می کند سابقه و میزان تخصص و مدرک تحصیلی و همچنین محیط کار آنها است‌. افرادی که در مطب و کلینیک های خود در حال فعالیت هستند درآمد خوبی دارند و می توانند در زمینه هاي مختلف هم سرمایه گذاري داشته باشند. با توجه به اینکه این افراد در بخش های دولتی استخدام می شوند می‌توان گفت که مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت خواهند کرد. در بخش های دولتی حقوق و مزایا عالی بوده و توانسته افراد را به خوبی راضی کند‌. اما در بخش های خصوصی درآمد کمتر است.

متخصصین رشته علوم تغذیه با توجه به وظایف و سابقه کاری که دارند حقوق دریافت می کنند. آنها در برنامه های تلویزیونی برای مشاوره شرکت می کنند و دستمزدهای خوبی هم به صورت ساعتی دریافت می کنند. چون این افراد می توانند به صورت همزمان در مراکز مختلفی فعایت داشته باشند از این رو حقوق خوبی هم دارند. افرادی که در مقطع دکتری در حال فعالیت هستند حقوق بیشتری دریافت می کنند‌.

توانایی های‌ لازم برای تحصیل در رشته علوم تغذیه

افراد علاقه مند به رشته علوم تغذیه باید توانایی های لازم برای‌ تحصیل را داشته باشند. این افراد باید صبر و حوصله و روحیه خدماتی و کار گروهی هم داشته باشند تا بتوانند مطالعاتی دقیق را انجام دهند. حافظه خوبی برای این رشته نیاز است تا بتواند اطلاعات راجبه خوراکی های سالم و سلامت بدن را به خاطر بسپارد. برای هدایت بیماران قطعا داشتن اخلاق و رفتار خوب ملاک اصلی است.  متخصصان باید صبر و حوصله کافی داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل به بیماران خدمت کنند.

درس زیست شناسی و شیمی جز دروس اصلی این رشته است که افراد برای تدریس در آن باید در این دروس قوی باشند‌. علاقه به تغدیه و سلامت افراد هدف اصلی این افراد است. انعطاف پذیر بودن، آشنایی با روانشناسی افراد، مهارت ارتباطی مناسب، توانایی ایجاد انگیزه دادن به فرد برای تغییر رژیم غذایی از دیگر توانمندی هایی است که باید افراد درون خود آن را پیدا کنند.

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

262 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}