محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 21 شهریور 1401

رشته زیست شناسی

رشته زیست شناسی

افراد علاقه مند به رشته زیست شناسی می توانند با شرکت در کنکور تجربی به راحتی در این رشته ادامه تحصیل دهند. این رشته نیاز به اطلاعاتی جامع و گسترده دارد چون فارغ التحصیلان آن بیشتر به صورت پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت می کنند‌. حافظه قوی این افراد کمک می کند تا اطلاعات را به خاطر بسپارند. اراده قوی و صبر و پشتکار در کنار درک بالا و توجه به جزئیات اصلی ترین نیاز این رشته است که افراد باید آن را داشته باشند تا بتوانند موفقیت لازم را بدست آورند. تحقیق و تفحص در رابطه با محیط اطراف و زندگی گیاهی و جانوری و انسان ها اساس کار این رشته است. براي اينکه دانشجویان این رشته بتوانند از منابع روز دنیا استفاده کنند بهتر است کمی به زبان خارجی تسلط داشته باشند.

 مهمترین خصوصیتی که می تواند به پیشرفت فرد در این رشته کمک کند پیگیری بالا است. افراد کنجکاوی که مدام سوال می پرسند از علاقه مندان به این رشته هستند که می توانند اطلاعات خوب و جامعی را بدست آورند. خلاق بودن یک بیولوژیست یا زیست شناس، برای طراحی روش‌های آزمایش و راه رسیدن به پاسخ  اهمیت این رشته همیت دارد. یک زیست شناس فارغ التحصیل تلاش می کند تا با کنار هم قرار دادن دانش و اطلاعات و آزمایشات به حل مسئله بپردازد. نا امیدی در این رشته به معنی عدم موفقیت است.

بررسی شاخه های رشته زیست شناسی

رشته زیست شناسی دارای چهار گرایش مجزا است که افراد می توانند متناسب با توانمندی ها و علایق خود یکی را انتخاب کنند.

  1. گرایش علوم گیاهی: در این گرایش اطلاعات مربوط به گیاهان‌ اولیه‌ تا امروزی‌ جمع آوری می شود و تمام تحقیقات آن روی نباتات است که‌ اطلاعات خوبی را هم در اختیار انسان قرار می دهد. این به شناخت گونه های گیاهی کمک زیادی کرده است.
  2. گرایش علوم جانوری: علوم‌ جانوری‌ به‌ مطالعه‌ مسائل‌ مربوط‌ به‌ جانوران‌ می‌پردازد که از سه‌ بخش‌ اصلی‌ جانورشناسی‌ یا بیوسیستماتیک‌، فیزیولوژی‌ جانوری تشکیل شده است. مسائل ‌حیوانی‌ اعم‌ از بافت‌شناسی‌ و جنین‌شناسی‌ به صورت گسترده در این گرایش بررسی می شود تا انسان ها شناخت بهتری از گونه های جانوری داشته باشند.
  3. گرایش زیست دریا: در این گرایش زیست‌ دریا مطالعه می شود که بررسی های دقیقی درباره گونه های گیاهی و جانوری اعماق دریا صورت می گیرد. در این گرایش آنچه درون دریاهاست بررسی می شود و این می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهد و باعث شناخت بهتر محیط دریا شود.
  4. گرایش میکروبیولوژی: در این گرایش جانداران میکروسکوپی که ساختاری ریز و کوچک دارند شناخته می شوند تا بتوان به تکثیر آنها پرداخت. اگر اطلاعات درستی در این گرایش کسب شود می تواند به جلوگیری از ضررها و زیانهایی که میکروارگانیسم ها می توانند به حیات انسان ها، دام ها و نباتات وارد کنند کمک کند.

رشته زیست شناسی

فارغ التحصیل رشته زیست شناسی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

این رشته بازار کار خوبی دارد بنابراین فارغ التحصیلان می توانند متناسب با تخصص و مهارت و علایق خود در قسمت های مختلف دولتی و خصوصی فعالیت کنند. تدریس در دانشگاه اولین فرصت شغلی است که افراد می توانند در آن فعالیت داشته باشند و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. در هر گرایشی که تحصیل کرده باشید می توانید همان را در دانشگاه و مقاطع مختلف تدریس کنید. یک زیست شناس محقق می تواند در بخش های تحقیقاتی و پژوهشی فعالیت گسترده ای داشته باشد. هدف این رشته کسب اطلاعات از محیط پیرامون بوده بدین ترتیب توانسته تجربیات خویی را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

تحقیقات ای رشته بیشتر در حوزه سلامت و بیماری، نورولوژی، ژنومیکس، میکروبیولوژی و فارماکولوژی بوده از این رو یک زیست شناس می تواند در آزمایشگاه های دولتی و تخصصی خدمات خوب و ارزنده ای را ارائه دهد. این افراد می‌توانند در دانشگاه، موسسات تحقیقاتی، امکانات پزشکی و بیمارستان‌ها و همچنین در تجارت و صنعت هم مشغول به کار شوند. در صنعت پرورش آبزیان، کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها زیست دریایی کاربرد زیادی  دارد. یک زیست شناس در کارخانه‌های تولید فراورده‌هایی دارویی، غذایی و آزمایشگاهی، تولید محصولات کشاورزی یا نیازهای مزرعه داران مانند سموم آفت کش و کودها، تکنسین آزمایشگاه هم می تواند فعالیت کند.

درآمد رشته زیست شناسی در ایران

درامد رشته زیست شناسی در ایران و جهان کاملا متفاوت بوده و افراد بر اساس تخصص و مهارت و سابقه کار و همچنین مدرک تحصیلی و محیط شغلی می توانند حقوق متغیری داشته باشند. افرادی که با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند با درآمد بالایی شغل خود را شروع کنند. سابقه کار در میزان درآمد نقش مهمی دارد وقتی زیست شناس سابقه بیشتری داشته باشد حقوق بالایی در هم دریافت خواهد کرد. محیطی که فرد برای اشتغال انتخاب می کند قطعا درآمد یکسانی نخواهد داشت. افرادی که در بخش دولتی مشغول کار هستند همیشع حقوق بیشتری را از آن خود می کنند و از مزایای خوبی هم برخوردار هستند‌. برای اینکه یک زیست شناس بتواند حقوق قابل توجهی داشته باشد باید توانمندی های خود را در محیط کار نشان دهد و به خوبی نظر کارفرما را جلب کند. یک زیست شناس در خارج از کشور حقوقی چند برابری را از آن خود می کند.

توانایی های لازم برای ورود به رشته زیست شناسی

برای ورود به رشته زیست شناسی افراد باید توانایی های خاصی داشته باشند. این رشته همانطور که گفته شد این رشته بسیار منحصر به فرد است و اغلب کارها در این رشته مرتبط با کشف حقایق پدیده های طبیعت است. به همین دلیل اولین قدم برای ورود به این رشته داشتم علاقه بسیار زیاد به کشف کردن وگردش در طبیعت داشته باشید، زیرا تجربه و دانشی که شما در این رشته از طریق این راه به دست می آورید با هیچ دانش تئوری قابل مقایسه نیست. این رشته تنها با تحقیق و پژوهش همراه بوده از این رو افراد باید صبر زیادی داشته باشند تا اگر با شکست مواجه شدند دوباره به راه خود ادامه دهند. درک بالا از محیط پیرامون و توجه به جزئیات هم می تواند جز توانمندی های مورد نیاز برای این رشته باشد.

 

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

302 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}