محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
روانشناسی / 29 شهریور 1401

رشته روانشناسی

رشته روانشناسی

روانشناسی یک رشته جذاب و پر طرفدار است که خود زیر مجموعه های مختلفی دارد. در این رشته اعمال و رفتار انسان با محیط اطراف مورد بررسی قرار می گیرد. اختلالات روحی و روانی افراد توسط فارغ التحصیلان این رشته به راحتی مشخص می گردد. روانشناسانی که در این رشته تحصیل کرده اند اطلاعات زیادی از جنبه های زندگی فردی و اجتماعی افراد دارند. تفاوت رفتارها در این رشته به خوبی مشخص می گردد.  بررسی وضعیت های انسان در مواجهه با موارد مختلف هدف اصلی این رشته است که توانسته به خوبی به آن جامعه عمل بپوشاند. فرآیندهای ذهنی و همچنین رفتار انسان در این رشته مورد مطالعه قرار می گیرد تا اختلالات و سلامت آن مشخص گردد.

 ادراک، احساس، شخصیت، هوش، هیجان و انگیزه فرآیندهای مورد بحث در این رشته مهم و جالب هستند. روانشناسی کاملا کاربردی بوده و به دلیل پیچیدگی هایی که زندگی انسان دارد کاملا ضروری است و بدون آن نمی توان رفتارهای انسان را به راحتی بررسی کرد. افراد علاقه مند به این رشته می توانند در گرایش مختلف ادامه تحصیل دهند. برای تحصیل در این رشته کافی است تا شما در کنکور ادبیات و تجربی شرکت کنید. این افراد باید روحیه کمک به مردم را داشته باشند و و بتوانند به راحتی در غم و شادی مردم شریک شوند و حس خود را به آنها منتقل کنند. رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد سه گرایش دارد که می‌توان به گرایش روانشناسی بالینی روانشناسی عمومی و روان سنجی اشاره کرد.

معرفی زیر مجموعه ها و گرایش های رشته روانشناسی

روانشناسی دارای گرایش های مختلف بوده که افراد می توانند در آن ادامه تحصیل دهند و پس از فارغ التحصیل شدن و همان گرایش مشغول به کار شوند.

  • روانشناسی کودکان استثنایی: در این گرایش مسائل مربوط به کودکان مورد بررسی قرار می گیرد. فعالیت کودکان کم بینا و نابینا و همچنین تیزهوش و عقب مانده ذهنی در این گرایش مورد توجه قرار گرفته است.
  • روانشناسی بالینی: این گرایش کاملا گسترده بوده و می تواند یک اجتماع بزرگ ره در بر بگیرد که در آن ناهنجاری ها ناتوانی ها و آشفتگی های هیجانی زیست شناختی و روان شناختی اجتماعی و فردی افراد بررسی و درمان می شود.
  • زیست روانشناسی: در این گرایش نحوه تاثیر مغز و انتقال دهنده های عصبی به رفتارهای انسان افکار و عواطف او مطالعه می شود که این علم ترکیبی از روانشناسی و علم اعصاب است. ارتباط نزدیکی با روانشناسی تطبیقی و تکاملی دارد.
  • روانشناسی رشد: در این گرایش تغییرات در طول زندگی افراد توصیف و تفسیر می شود.
  • روانشناسی قانونی: این گرایش با انحرافات اجتماعی سر و کار دارد و هدف آن ایجاد امنیت در جامعه شود.
  • روانشناسی مدرسه: این مبحث به دانش آموزان و همکاری با اولیا و مربیان کمک می کند تا محیط آموزشی سالم و کارآمد ایجاد شود.
  • روانشناسی صنعتی-سازمانی: مسائل مربوط به نیروی انسانی و جنبه‌های کار در این گرایش مورد بررسی قرار می گیرد.
  • روانشناسی اجتماعی: در این علم تاثیر دیگران بر رفتارهای فردی واجتماعی مورد بحث قرار می گیرد.

بازار کار و فرصت های شغلی رشته روانشناسی

روانشناسی دارای گرایش های مختلف بوده بدین ترتیب بازار کار خوبی دارد و فرصت های شغلی متنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند با بازار کار خوبی روبرو هستند و توانایی این را دارند که در مراکز دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان ها و کانون اصلاح و تربیت همچنین مراکز مشاوره، مهدکودک، بیمارستان ها و آموزش و پرورش جز محیط های امنی هستند که فارغ التحصیلان می توانند به راحتی در آنها مشغول به کار شوند. برای اینکه بتوانید در بهزیستی و خانه سالمندان فعالیت کنید بهتر است مجوزهای لازم را داشته باشید.

افرادی که تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده اند فرصت های شغلی بهتری پیش رو دارند می توانند در نیروی انتظامی شهرداری بیمارستان ها و حتی آموزش و پرورش مدارس مشغول به کار شوند. روانشناسی دارای سطح کاربری گسترده ای بوده به طوری که شما در هر محیطی می توانید از آن استفاده کنید. رفتارهای فردی و اجتماعی افراد در هر شرایطی که باشند توسط این علم مورد بررسی قرار می گیرد. از دیگر فرصت های شغلی این رشته می توان به تدریس در دانشگاه اشاره کرد که فرد می تواند اطلاعات و علم و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد‌.

درآمد و حقوق رشته روانشناسی

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی می توانند در فرصت های شغلی مختلف مشغول به کار شوند و درآمدهای خوبی هم داشته باشند. فعالیت در ارگان های دولتی حقوق و مزایای خوبی دارد به همین دلیل بیشتر روانشناسان مراکز دولتی را به خصوصی ترجیح می دهند. هر چه تحصیلات روانشناس بالاتر باشد و تخصص بیشتری هم داشته باشد قطعا با درآمد بهتری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. برخی روانشناسان تایم خود را تقسیم بندی کرده اند تا علاوه بر مطب درکلینیک ها هم فعالیت داشته باشند و بتوانند به راحتی به درآمد خوبی برسند.

 در مطب به ازای هر بیمار و تایمی که تعیین شده ویزیت دریافت می شود و این می تواند حقوق یک روانشناس را تا حد زیادی بیشتر کند. سابقه کار، محیط فعالیت، میزان تخصص و مدرک تحصیلی از عواملی هستند که میزان درآمد روانشناس را تعیین می کنند. کار در مناطق پر درآمد یا سازمان‌های پردرآمد سود خوبی برای فارغ التحصیلان دارد. بطور کلی این رشته یک رشته کاربردی و مورد نیاز است که افرادی که ادامه تحصیل می‌دهند می‌توانند در آینده در آمده مناسب و چشمگیری داشته باشند.

وظایف روانشناسان

با توجه به گرایش و تخصصی که هر روانشناس دارد وظایف مختلفی بر گردن او نهاده می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • مشاوره دادن و رسیدگی به مراجعه‌کنندگان برای حل مشکلات و تصمیم گیری در زمان های پر استرس زندگی وطیفه اصلی یک روانشناس است.
  • افرادی که استرس و اضطراب زیاد و مشکلات و اختلالات روحی و روانی دارند به کمک روانشناس بالینی به راحتی درمان می شوند.
  • روانشناسان شغلی وظیفه دارند تا در سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی حضور داشته باشند و به بهبود عملکرد افراد کمک کنند.
  • برای شناخت جرایم و بهبود مجرمین روانشناسان جرم شناسی روی کار می آیند.
  • در گسترس رفتار و نگرش های سالم در جامعه نقش مهمی دارند.
  • روانشناسان ورزشی وظیفه دارند تا عملکرد مربی را بهبود ببخشند.
نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

246 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}