محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 27 مهر 1401

رشته دکترای پیوسته بیو تکنولوژی

رشته دکترای پیوسته بیو تکنولوژی

علاقه مندان به رشته بیوتکنولوژی می توانند با شرکت در کنکور تجربی و ریاضی  به راحتی ادامه تحصیل دهند. واحدهای تدریس شده در این رشته بیشتر فیزیک و شیمی و زیست وریاضی هستند که در آنها اطلاعات خوبی در اختیار دانشجویان مقطع دکتری قرار می گیرد. دانشجو پس از گذراندن دوره های مختلف می تواند مدرک معتبر را از دانشگاه دریافت کرده و در فرصت های شغلی مناسب استخدام شود. افرادی که به زیست علاقه ندارند در این رشته نمی توانند موفق باشند. بیوتکنولوژی همان زیست فناوری بوده که در آن افراد مهارت های لازم را دریافت می کنند.

زیست سلولی مولکولی مهمترین مبحث در این رشته بوده که علاقه مندان جذب آن می شوند. مباحثی که مربوط به ژنتیک، اندامک‌های سلولی، واکنش‌های درون‌ سلولی و... است در این رشته بیش‌تر مورد بحث و بررسی قرار م گيرد. زیست جز جداناپذیر این رشته بوده با همین دليل  علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. گرایش های این رشته متنوع بوده و افراد می توانند تخصص های لازم را بدست آورند. فارغ التحصیلان این رشته می‌ توانند در زمینه های مختلفی از جمله داروسازی و کشاوری فعالیت خود را آغاز کنند. برخی جز هیئت علمی هستند و وظیفه آنها بیشتر تحقیق است.

معرفی گرایش‌ها در رشته بیو تکنولوژی

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم رشته بیو تکنولوژی دارای گرایش های مختلفی بوده که در اینجا به ۶ گرایش مهم اشاره می کنیم:

بيوتکنولوژي فراورش زيستي:

شباهت این رشته با مهندسی زیاد بوده و کار اصلی آن طراحی و ساخت است‌. افرادی که به زیست و مهندسی با هم علاقه دارند بیشتر در این گرایش ادامه تحصیل می دهند. افراد در آن باید واحدهای خاصی‌ را پاس کنند.

بيوتکنولوژي مولکولي:

برای دانش آموزان ریاضی این یک گرایش عالی بوده که هم به مهندسی کامپیوتر ارتباط دارد و هم در آن مسائل زیستی جون ژنتیک در آن مورد بررسی قرار می گیرد. تولید داروهای مصنوعی مربوط به این گرایش است.

بيوتکنولوژي پزشکي:

در این رشته درمان برای بیماری‌های های ژنتیکی و همچنین سرطان یافته می شود. پژوهش های زیادی در این گرایش صورت می گیرد که بیشتر روی سلول های بنیادی است تا بتوان از آن برای درمان بیماری ها استفاده کرد. ارتباط این گرایش با زیست بیشتر بوده و برای دانش آموزان تجربی فرصت خوبی است.

بيوتکنولوژي کشاورزي:

در این حوزه تحقیقات بیشتر درباره تهیه بذر‌های اصلاح‌شده، گیاهان تراریخته و حتی تولید کود‌های مناسب و... است.

بیوتکنولوژی محیطی- دریایی:

تلاش این رشته بیشتر برای حفظ محیط زیست دریاها بوده و در از بین بردن پساب‌های های صنعتی نهایت تلاش را می کند.

بیوتکنولوژی میکروبی:

این گرایش با انواع قارچ ها و باکتری ها سر و کار دارد.

وظایف شاغلین در رشته دکترای بیوتکنولوژی

رشته بیوتکنولوژی یک رشته تحصیلی تقریبا جدید است که فارغ التحصیلان آن در کنار همه توانایی هایی که دارند، جایگاه شغلی واقعی در کشور ایران ندارند. وظایفی برای این افراد مشخص شده که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • در طراحی و تولید داروها، واکسن‌ها، سرم‌ها و آنتی‌بادي‌ها با اهداف درمانی فعالیت گسترده ای دارند.
  • برای مطالعه و یافتن قواعد حاکم بر سیستم‌هاي زیستی روش‌هاي بیوانفورماتیک توسعه پیدا می کنند.
  • توسعه‌ی روش‌هاي درمانی مبتنی بر بیوتکنولوژي براي استفاده در مورد سیستم‌هاي عصبی بیماران داراي ضایعات نخاعی
  • تحقیق درباره سلول های بنیادین برای درمان بهتر و سریع تر بیماری ها
  • تولید گیاهان تراریخته برای مصرف خوراکی یا درمانی
  • تصفیه‌ی پساب، خاك و هواي آلوده با روش‌هاي نوین و بروز اصلی ترین وظیفه فارغ التحصیلان این رشته است.
  • رفع آلودگی و حذف آلاینده‌هاي دریا و پاک‌سازي محیط دریا از آلاینده‌ها مهم‌ترین فعالیت دانشجویان این رشته است.
  • براي استحصال مواد از منابع معدنی روش های نوین بیوتکنولوژی روی کار آمده اند.
  • طراحی واحدهاي تولید آنزیم و پروتئین‌هایی که در مقیاس صنعتی در پزشکی، محیط زیست، کشاورزي، صنایع غذایی کاربرد دارند.
  • تولید داروهای نوترکیب ترکیب با فرآیندهای بروز
  • برای استفاده بیماران بافت و اندامک های جدید تولید مي شود.
  • توسعه‌ی روش‌هاي بیوتکنولوژي برای درمان ناباروري
  • تلاش برای تشخیص سریع بیماري‌هاي صعب‌العلاج و درمان فوری آنها
  • دستکاري مخمرها و سایر تک‌سلولی‌ها براي تولید فراورده‌هاي زیستی
  • اصلاح ژنتیک گیاهان تا مقاومت آنهه در مقابل عوامل محیطی و آفات بیشتر شود.

درآمد و حقوق رشته بیوتکنولوژی در ایران

همان طور که در بالا گفته شد این افراد اغلب در آزمایشگاه ها و تحقیقات پژوهشی کار می کنند بدین ترتیب هر کدام حقوق متفاوتی دارند. میزان درآمد فارغ التحصیلان بیوتکنولوژی به نوع تحقیق و کاری و زمانی که روی آن کار می گذارند بستگی دارد. هر چه میزان تحقیق آنها تخصصی تر باشد و مدت زمان بیشتری را هم به خود اختصاص دهد قطعا از درآمد بیشتری هم برخوردار خواهند بود. افرادی که در مقطع دکتری فارغ التحصیل می شوند تخصص و مهارت و تجربه بیشتری دارند به همین دلیل دستمزد بیشتری را دریافت می کنند. گاهی فعالیت در آزمایشگاه به صورت شیفتی بوده و فرد در شرایط سخت باید حجم کار زیادی را تقبل کند در لین صورت کارفرما حق شیفت و مزایای زیادی را برای این افراد در نظر می گيرد. درآمد این رشته در کشورهای خارجی بیشتر از ایران است به همین دلیل بیشتر فارغ التحصیلان سعی می کنند تا مراکز تحقیقاتی خارجی فعالیت کنند. سابقه کار هم می تواند در تعیین دستمزد نقش داشته باشد چون افراد با سابقه بالا حقوق بیشتر دریافت نی کنند.

توانایی‌های‌ لازم‌ برای شرکت در رشته بیو تکنولوژی

افرادی که در رشته بیو تکنولوژی شرکت می کنند علاوه بر اینکه باید به دروس زیست و شیمی و ریاضی علاقه داشته باشند باید صبر زیادی هم داشته باشند تا بتواند تحقیقات آنها تکمیل شود. گرایش های این رشته در برخی مواقع به علوم‌ پزشکی‌ و برخی دیگر مهندسی منتهی می شوند. دوره دکتری به صورت فشرده برای دانشجویان خاص در نظر گرفته شده است تا بتوانند به صورت کاملا تخصصی اطلاعات و مهارت های لازم را دریافت کنند. این دوره به صورت پیوسته و فشرده است تا در مدت زمان اندکی انجام شود. دانشجویانی‌ که‌ از نظر بهره‌ هوشی‌، قدرت‌ درک‌ و استدلال‌، توان‌ نوآوری‌ و خلاقیت‌، خودآموزی‌ و استفاده‌ مناسب‌ از وقت‌،علاقه‌ و انگیزه‌ شدید به‌ یادگیری‌ و توانایی‌های‌ ذهنی‌ و روانی برتر هستند در این رشته موفقیت های بیشتری را از آن خود می کنند. ‌

 

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

279 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}