محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
دندانپزشکی / 28 شهریور 1401

رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی

یکی از رشته های بسیار پرطرفدار در دانشگاه رشته دندانپزشکی است که افراد با تحصیل در دانشگاه آزاد و دولتی می توانند به علاقه مندی های خود دست پیدا کنند. رقابت برای پذیرش در این رشته بالا بوده و افراد با شرکت در کنکور تجربی می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. دندانپزشکی، یک علم تخصصی برای حفظ سلامت دهان و دندان است. فارغ التحصیلان این رشته می‌ تواند با فعالیت در مطب و یا کلینیک های دولتی و خصوصی به درآمدهای خوبی دست پیدا کنند. افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند باید از دانش و هوش و ذکاوت زیادی برخوردار باشند تا به خوبی به مردم خدمت کنند. چون سلامت دندان اهمیت زیادی دارد افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند باید مهارت های لازم را داشته باشند. آنها باید تمام اطلاعاتی که به صورت تئوری آموزش دیده اند را به صورت عملی هم انجام دهند. داوطلبان سخت کوش و توانا می توانند با صبر و حوصله و تلاش زیاد به راحتی این رشته را پشت سر بگذارند‌. این رشته دارای طرح اجباری که فارغ التحصیلان باید آن را پشت سر بگذارند. دندانسازی یوی از شاخه های این رشته بوده که فقط به ساخت دندان های مصنوعی و ایمپلنت و ... اختصاص دارد.

معرفی درسهای تخصصی رشته دندانپزشکی

در رشته دندانپزشکی دروس تخصصی به صورت کاملا فشرده تدریس داده می شود. مطالب این دروس عبارتند از:

  • اندودنتیکس: مفاهیم این درس بیشتر در خصوصا حفظ سلامت و نگهداری دندان های طبیعی بوده و به درمان پوسیدگی های ریشه دندان کمک زیادی می کند. اتیولوژی، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای پالپی و بافتهای نگهدارنده دندان‌ناشی از ضایعات پالپ جز دیگر مفاهیم ابن درس می باشد.
  • بیماریهای دهان و تشخیص: ضایعات حفره دهان و درمان ضایعات مخاطی آن و ارتباط آن با سایر بیماریهای بدن به صورت کلینیکی و پاراکلینیکی در این درس به خوبی شناسایی می شود.
  • پروتزهای دندانی: این درس عملی بوده که در آن مسائل مربوط به ترمیم و بازسازی دندان های کناری مورد بررسی قرار می گیرد. پروتزهای ثابت و متحرک فک و صورت مهمترین بحث این درس هستند.
  • رادیولوژی: یکی از درس های مهم دندانپزشکی بوده که در آن حالات طبیعی و غیر طبیعی استخوان فک و دندان مورد بررسی قرار می گیرد.
  • دندان‌پزشکی کودکان: این یک درس مهم بوده که در آن مباحثی چون تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ دهان و دندان کودکان، معلولان و معلولان ذهنی تشخیص داده می شود.
  • دندان‌پزشکی ترمیمی: اتیولوژی، تشخیص، پیشگیری و درمان و ترمیم ضایعات بافتهای سخت دندانی مطالب مهم این درس هستند که به صورت کاملا تخصصی آموزش داده می شوند.

بازار کار رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی یک رشته پر طرفدار بوده که بازار کار خوبی هم دارد. حجم پذیرش در این رشته طی سال های اخير چندین برابر شده و همین انگیزه را برای شرکت کنندگان در کنکور بیشتر کرده است. فارغ التحصیلان این رشته امکان فعالیت در دانشکده دندانپزشکی، مراکز دولتی و بیمارستان ها، کلینیک متعلق به یک دندانپزشک دیگر با اجاره یونیت یا در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تأسیس مطب خصوصی را دارند و می توانند درآمدهای خوبی را در این حوزه از آن خود کنند. کار در کلینیک های دولتی و خصوصی هر کدام مزیت های مختص به خود را دارند.

دندانپزشکان می توانند با فعالیت در این مراکز هم سابقه خود را بیشتر کنند هم اینکه به درآمد بالاتری برسند. فعالیت در مطب مزیت های زيادي دارد چون زمان در اختیار دندانپزشک بوده و می تواند تا هر تایمی که مریض دارد در مطب باشد. امروزه شاهد فعالیت دندانپزشکان در برخی بیمارستان ها هستیم که روز به روز هم بیشتر می شود. تدریس در دانشکده جز بهترین مشاغل بوده که بیشتر فارغ التحصیلان در آن مشغول هستند. فارغ التحصیلان تنها در صورت داشتن مدرک و مجوز می توانند اقدام به تاسیس مطب کنند. این افراد بازار کار گسترده ای دارند و می توانند متناسب با مهارت و سابقه خوا یکی از فعالیت ها را انتخاب کنند.

رشته دندان پزشکی

درآمد رشته دندانپزشک

درآمد رشته دندانپزشکی متغیر بوده و بستگی به تخصص و سابقه و محیط کار فرد دارد. فعالیت در کلینیک ها خصوصی همیشع با درآمد خوبی همراه بوده به همین دلیل بیشتر دندانپزشکان کار در کلینیک را ترجیح می دهند. سابقه کار نقش مهمی در میزان درآمد دارد. دندانپزشکانی که بیشترین سابقه کار را دارند بیشتر مورد تایید کلینیک ها و نیاز درمانی هستند و همیشه حقوق بیشتری هم برای آنها در نظر گرفته می شود. موقعیت شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد که می توانند در آن به درآمد خوبی برسند.

 تخصص بالا دندانپزشک می تواند به افزایش حقوق او کمک زیادی کند‌. در کلینیک حقوق دندانپزشک بیشتر ثابت است  اما در مطب می تواند به ازای هر کاری که انجام می دهد حق الزحمه آن را طبق تعرفه از بیمار دریافت کند. افرادی که در مطب شخصی مشغول فعالیت هستند اصولا تایم بیشتری مشغول به کار هستند و سابقه و مهارت آنها هم زیاد است از این رو سود خوبی را از آن خود می کنند.  دندنپزشکانی که دارای مطب هستند اصولا از شرایط مالی خوبی برخوردار می باشند چون تمام هزینه هایی که از بیمار گرفته می شود برای دکتر است.

توانایی‌های مورد نیاز

فردی که در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کند باید در دروس علوم پایه و همچنین زبان انگلیسی قوی باشد. دستان توانمند مهمترین مشخصه افرادی است که قصد تحصیل و فعالیت در رشته دندانپزشکی را دارند. مهارت بالا و همچنین توانایی کار کردن ظریف و با دقت از دیگر توانمندی های این افراد بوده بدین ترتیب می توانند کارهای ظریف دندانپزشکی را با صبر و حوصله زیاد انجام دهند. آنها همیشه با افراد مختلفی روبرو هستند بنابراین باید مهارت گفتگو داشته باشند تا بتوانند به خوبی روی دیگران تاثیر بگذارند. همچنین افراد باید سلامت جسمی و روانی کامل را داشته باشند تا بتوانند از انجام تمامی کارهای عملی و علمی و مورد نیاز این رشته برآیند. مطالعه این افراد با منظم باشد و به پیشرفت علاقه داشته باشند. ذوق و سلیقه آنها زیاد باشد و توانایی حل مسئله را داشته باشند. توجه به جزئیات مهارت مهم این افراد است‌ صبر و تحمل و سرعت عمل بالا به آنها کمک می کند تا کار را با دقت و سریع انجام دهند.

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

296 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}