محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 08 شهریور 1401

رشته دبیر زیست شناسی

رشته دبیر زیست شناسی

زیست شناسی یک رشته پر طرفدار و جالب است که بیشتر افراد به تدریس آن علاقه دارند.  دوستداران این رشته می توانند با شرکت در کنکور تجربی به تحصیل در این رشته ادامه دهند. تربیت کارشناسان متخصص و متعهد هدف اصلی این رشته است چون آنها از مفاهیم کلی و جزیی زیست شناسی اطلاع کامل دارند. هر فرد در زمان تحصیل در این رشته واحدهای نظری و کاربردی را سپری می کند. کارشناسانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند در مراکز پژوهشی و آموزشی و همچنین خدماتی و تولیدی فعالیت گسترده ای داشته باشند‌.

در این رشته دروس عمومی و تخصصی آموزش داده می شود و اطلاعات خوبی به شما آموزش داده می شود. این رشته خود زیرمجموعه های مختلفی دارد که دبیری به عنوان بهترین معرفی می شود و علاقه مندان زیادی هم دارد. شناخت گیاهان و جاندارانی که در پیرامون ما زندگی می کنند هدف اصلی این رشته است. برای فارغ التحصیلان این رشته بازار کار خوب و درآمد مکفی در نظر گرفته شده است که به خوبی آنها را راضی نگه می دارد. متقاضیانی که در کنکور تجربی این رشته را انتخاب کرده اند می توانند در دانشگاه آزاد و دولتی به تحصیل ادامه دهند.

معرفی گرایش های رشته دبیری زیست شناسی

رشته زیست شناسی دارای گرایش های مختلف بوده و افراد با انتخاب این گرایش ها می توانند در حوزه های بخصوصی فعالیت کنند. این گرایش ها عبارتند از:

  • گرایش علوم گیاهی: این گرایش شامل ۰۱ واحد بوده که بیشتر بر روی گیاهان تمرکز دارد و نیاز موسسات پژوهشی و آموزشی و خدماتی را به راحتی برطرف می سازد. گیاهانی که در صنعت نقش دارند در این گرایش به خوبی معرفی می شوند و اطلاعات خوبی در این خصوص در اختیار شما قرار می گیرد.
  • گرایش علوم جانوری: هدف این گرایش شناخت گونه های جانوری بوده و ارتباط آنها با سایر عناصر طبیعی را به خوبی نشان می دهد. این گرایش در حوزه پزشکی اهمیت زیادی دارد چون برخی گونه های جانوری در رشته پزشکی مورد تحقیق قرار می گیرند. در این رشته دروس خاصی تدریس می شود.
  • گرایش علوم میکروبیولوژی: جانداران میکروسکوپی در این گرایش به خوبی شناخته می شوند و ساختار اصلی آنها مورد بررسی قرار می گیرد. داوطلبان دیپلم تجربی در این گرایش موفقیت های خوبی بدست می آورند.
  • گرایش علوم سلولی و مولکولی: کارشناسانی که در این گرایش مشغول تحصیل هستند با ساختار مولکول ها و سلول ها به خوبی آشنا می شوند.
  • گرایش دبیری زیست شناسی (زیست شناسی عمومی): این مهمترین گرایش در زیست شناسی است که با گرایش های دیگر دروس مشترکی دارد. دبیران این رشته مهارت های لازم برای تدریس در مقاطع مختلف را دارند.

فرصت های شغلی در رشته دبیری زیست شناسی

در رشته دبیری زیست شناسی ما شاهد فرصت های شغلی خوبی خواهیم بود که افراد می توانند متناسب با مدرک تحصیلی و تجارب و مهارت های خود در بازار کار فرصت های خوبی داشته باشند. دانشگاه می تواند فارغ التحصیلان این رشته را برای تدریس به آموزش و پرورش معرفی کند. این افراد قادر هستند در بیشتر مقاطع تحصیلی تدریس کنند. آنها در مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی و خصوصی بیشترین سطح فعالیت را دارند و تحقیقاتی گسترده در این خصوص انجام می دهند. معلمین استخدام شده به صورت رسمی مشغول کار می شوند و درآمد خوبی هم دارند.

این افراد بیشتر در مدارس همان استانی که تحصیل کرده اند فعالیت می کنند. امروزه بازار کار رشته دبیری زیست شناسی خوشبختانه از شرایط مطلوبی برخوردار می باشد. درآمد دبیران این رشته توسط دولت مشخص می گردد و کاملا تصویب شده است به همین دلیل این افراد از امنیت شغلی خوبی برخوردار هستند. دبیران رشته زیست شناسی می توانند به صورت خصوصی هم فعالیت کنند به همین دلیل امروزه ما شاهد حضور آنها در مدارس غیر انتفاعی هم خواهیم بود. هر چه سابقه فعالیت دبیر بیشتر باشد استخدام او آسان تر خواهد بود و بیشتر مورد استقبال مراکز آموزشی قرار می گیرد.

عوامل موثر بر میزان درآمد دبیری زیست شناسی

دبیر رشته زیست شناسی از یک حقوق مکفی برخوردار بوده و میزان درآمد این افراد به سابقه کار و میزان تحصیلات و محیط کار آنها بستگی دارد. بیشتر این دبیران ار طرف دانشگاه به آموزش و پرورش معرفی می شوند و آزمون هایی را برای استخدام پشت سر می گذارد به همین دلیل جز نیروهای رسمی و ثابت هستند که حقوق و مزایای خوبی هم دارند. سابقه کار و مهارت و تجربه دبیر در میزان حقوق او تاثیر دارد به طوری که هر چه سابقه و تجربه او در کار بیشتر باشد مرکز آموزشی هم رضایت بیشتری از او خواهد داشت و حقوق خوبی را برای او تعیین می کند.

درآمد معلم رشته آموزش زیست شناسی در مدارس دولتی و خصوصی متفاوت است و در مدارس خصوصی از دانش آموزان شهریه دریافت می شود و به همین دلیل حقوق معلمان نیز بیشتر می باشد. رتبه معلمی دلیل دیگری است که باعث شده تا حقوق برخی مبلمان نسبت به دیگران بیشتر باشد. دبیران که مدرک تحصیلی بالا دارند قطعا از رتبه خوبی هم برخوردار هستند و از حقوقی که دریافت می کنند رضایت کامل دارند. ساعت کار دبیر می تواند در تعیین میزان حقوق موثر باشد. برخی دبیران تایم بیشتری برای آموزش در نظر می گیرند به همین دلیل درآمد بهتری دارند.

مزایا و ویژگی های رشته دبیری زیست شناسی

رشته دبیری زیست شناسی هم مانند سایر رشته های تجربی دارای ویژگی های بارزی بوده و همین امر هم باعث شده تا این رشته بدتری زیادی داشته باشد. این مزایا عبارتند از:

 

  • دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند شرابط خوبی پیش رو دارند. آنها به صورت آزمایشی در آموزش و پرورش استخدام می شوند و در صورتی که صلاحیت لازم را داشته باشند به رسمیت در می آیند.
  • آنها در دوران دانشجویی هم حقوق مکفی دریافت می کنند.
  • تعلق گرفتن دفترچه بیمه خدمات درمانی به آنها مهمترین ویژگی این رشته است.
  • دانشگاه تربیت معلم مختلط نیست و افراد راحت هستند.
  • اگر افراد برای تحصیل در دانشگاه نیاز به خوابگاه داشته باشند هزینه خوابگاه از حقوق آنها کم می شود.
  • بیشتر بودن واحدهای ارائه شده نسبت به دانشگاه های سراسری که باعث اتمام سریع ترم می شود.
  • پذیرش دانشجویان در هر استان به صورت بومی است، یعنی داوطلبان هر استان در پذیرش دانشگاه شهر خود، اولویت دارند.
نویسنده مطلب

|

test test

|

473 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}