محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 12 شهریور 1401

رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی

بینایی سنجی یک رشته کاملا تخصصی بوده که فارغ التحصیلان آن می توانند بازار کار خوبی داشته باشند. این رشته بیشتر به میزان بینایی و بهداشت چشم و مراقبت های آت مربوط می شود و در این زمينه راهکارهای خوبی را به بیماران تجویز می کند. متخصصانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند بیشتر در زمینه هایی چون تشخیص دقیق عیوب انکساری چشم، درمان تنبلی چشم کودکان ، تجویز لنزهای طبی و غیر طبی استاندارد، بررسی انحرافات چشمی و اصلاح انحرافات، تهیه و تجویز وسائل کمک بینایی جهت نیمه بینایان، ساخت و ارائه عینک طبی مطابق با استاندارد های علمی و … فعالیت دارند.

 این افراد نسبت به پزشک اطلاعات بیشتری دارند چون دروسی را در این حوزه مطالعه کرده اند. تعداد متخصصین بینایی سنجی نسبت به پزشکان چشم بیشتر بوده و آنها همیشه اطلاعات خوبی را در اختیار بیماران قرار می دهند. متقاضیان این رشته می توانند تا دوره دکتری به تحصیل ادامه دهند. افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید در دروسی چون شیمی و فیزیک و زیست و همچنین ریاضی موفق باشند. در کنکور تجربی این رشته دارای متقاضیان زیادی بوده و در بیشتر دانشگاه های کشور افراد می توانند تحصیل را شروع کنند.

 رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی چه دروسی دارد؟

هر رشته تحصیلی دارای دروس خاصی بوده که دانشجویان برای گرفتن مدرک باید تمام این دروس را پاس کنند. افرادی که می خواهند این رشته را تا مقطع کارشناسی ادامه دهند باید ۴ سال را پشت سر بگذارند. ۶۴۱ درس در این ۴ سال ارائه می شود که 23 واحد آن دروس عمومی، 42 واحد دروس پایه و اصلی، 73 واحد ردوس اختصاصی و 8 واحد پایان نامه و کارآموزی است. دروس تخصصی این رشته که از همه مهم تر هستند شامل درس هایی چون اپتیک هندسی و فیزیکی 1، اپتیک هندسی و فیزیکی 2، لابراتوار اپتیک 1، لابراتوار اپتیک 2، فیزیولوژی اپتیک 1، اپتومتری 1، اپتومتری 2، اپتومتری 3، بینایی محیطی، عدسی های تماسی 1، عدسی های تماسی 2، آسیب شناسی چشم 1، آسیب شناسی چشم 2، اپتومتری کودکان 1، اپتومتری کودکان 2، اپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان، فیزیولوژی اپتیک 2، مقدمات اپتومتری، ابزرواسیون، تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی، زبان تخصصی، اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم، اپتومتری پیشرفته، آنالیز مشاهدات کلینیکی، مکانیسم دید دو چشمی، درمان آنومالی های دو چشمی 1، درمان آنومالی های دو چشمی می شوند. در دروس پایه هم بیشتر واحدهای تخصصی دیده می شود که دانشجو هر ترم آنها را پشت سر می گذارد.

بازار کار و فرصت‌های شغلی رشته‌ بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی دارای بازار کار خوبی بوده چون فرصت های شغلی بی نظیری برای آن معرفی می شود. این رشته در کشور ایران و همچنین کشورهای خارجی از بازار کار خوبی برخوردار است و اگر شما قصد تحصیل در رشته را دارید می توانید آینده مالی خوبی را برای خود رقم بزنید. فارغ التحصیلان این رشته چون آموزش های لازم را به صورت کاملا تخصصی و در زمینه عیوب انکساری فرا گرفته اند می توانند برای تاسیس مطب هم اقدام کنند که سود و درآمد خوبی هم دارد. این افراد می توانند  در محیط‌ های آموزشی،خدماتی و صنایع فعالیت هایی چون مشاوره در زمینه بهداشت چشم و مشکلات بینایی داشته باشند.

 آنها قادر هستند تا همکاری خوبی با سازمان ای دولتی و همچنین اورژانس داشته باشند. برای نظام وظیفه و امور استخدامی و همچنین اخذ گواهینامه رانندگی و خلبانی این شغل وظیفه سنجش بینایی و رفع مشکلات آن را دارد. امکان انجام کمک‌ های اولیه چشمی تا رسیدن بیمار به مراکز درمانی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد. طرح در این رشته اجباری نیست که افراد زمانی که مدرک خود را دریافت می کنند می توانند در مطب و یا محیط های دولتی و خصوصی مشغول فعالیت شوند.

دستمزد و حقوق رشته بینایی سنجی در ایران

تمام رشته های پزشکی در کشور درآمد خوبی دارند. تفاوت حقوق در رشته بینایی سنجی هم به خوبی مشهود است و این امر به مدرک تحصیلی، میزان تجربه و مهارت، سابقه و تخصص افراد بستگی دارد. کسی که مدرک دکتری دارد با کسی که مدرک کارشناسی دارد قطعا حقوق یکسانی ندارند. فعالیت در بخش های دولتی و خصوصی هم با درآمدهای مختلفی همراه بوده و افرادی که در بخش های دولتی و به صورت رسمی در حال فعالیت هستند درآمد خوبی دارند. در بخش های خصوصی هم برخی به صورت شرکتی هستند اما درآمد بالایی دارند. در رشته بینایی سنجی برخی از فارغ التحصیلان مطب دارند و درآمدهای خوبی را بدست می آورند.  این افراد می توانند با توجه به علاقه خود در در مراکز بهداشت، بیمارستان های خصوصی و دولتی، کلینیک های خصوصی چشم پزشکی و بینایی سنجی، سازمان های نظامی به عنوان کارشناس بینائی سنجی مشغول به کار شوند و حقوق و مزایای خوبی هم داشته باشند. سابقه کار و همچنین مسئولیت افراد در حوزه کاری هم می تواند در تعیین حقوق و دستمزد نقش داشته باشد. سابقه کار و تخصص بالاتر همیشع با درآمد عالی همراه است که باعث پیشرفت افراد هم می شود.

وظایف فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی

فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی مهارت های زیادی را کسب می کنند بدین ترتیب در هر حوزه ای که فعالیت کنند وظیفه مختص به خود را دارند. از وظایف مهم این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این افراد تست های بینایی را به خوبی تجزیه و تحلیل می کنند و در آن تخصص کامل را دارند.
  • درمان هایی مانند بینایی درمانی یا توانبخشی کم بینایی مهمترین وظیفه این افراد است.
  • قبل و بعد از عمل مراقبت های لازم را برای بیمارانی که تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته اند انجام می دهند. آنها روزانه چشم را معاینه می کنند.
  • ارریابی بیماران از نظر وجود بیماری ها و شرایط مختلف مانند دیابت یا فشار خون بالا وظیفه دیگر این افراد است. آنها بیماران را به مراکز درمان دیگر ارجاع می دهند.
  • ارتقاء چشم و سلامت عمومی با مشاوره بیماران مهمترین فعالیت این افراد است.
  • مشکلات بینایی، مانند نزدیک بینی یا دور بینی، بیماری های چشمی مانند گلوکوم توسط این افراد به خوبی تشخیص داده می شود.
  • عینک، لنزهای تماسی و سایر کمکهای بینایی را برای بیماران تجویز کند
  • برای اصلاح و یا درمان مشکلات بینایی یا سلامت چشم، روشهای جراحی جزئی را انجام می دهند.
نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

385 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}