محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
بهداشت / 17 مهر 1401

رشته بهداشت مواد غذایی

رشته بهداشت مواد غذایی

در میان رشته های علوم پزشکی رشته بهداشت مواد غذایی به عنوان بهترین زیر مجموعه معرفی شده که امروزه متقاضیان زیادی دارد. در کنکور تجربی افراد زیادی به استقبال این رشته کاربردی می روند. بیشترین حجم آموزش در این رشته مربوط به تشخیص غذاهای سالم از نا سالم است و همچنین تهیه غذاها آن هم به گونه ای که همیشه سالم بمانند و دور از هر گونه فسادی باشند. کارشناسانی که در این رشته تدریس می کنند در آزمایشگاه های باکتری شناسی و بیوشیمیایی بیشترین‌از وظیفه را دارد.

دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند توانایی تشخیص بیماری ‌ها و آلودگی ‌های میکروبی، سمی، قارچی و مدیریت فنی شرکت ‌ها و صنایع تولید و بسته بندی فرآورده های دامی را دارند و در سطح عالی عملکرد خود را نشان می دهند. تسلط این افراد بر اصول بهداشت مواد غذایی آن هم برای سلامت کامل بوده و تمام تلاش خود را می کنند تا غذایی سالم به دست شما برسانند. این رشته حساسیت زیادی دارد و کارشناسان فعال در آن باید با دقت کار خود را انجام دهند چون به صورت کاملا مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباط هستند. بیشترین تمرکز این رشته بر روی غذاهای صنعتی است که در آنها از مواد نگهدارنده استفاده می شود.

دروس دانشگاهی رشته بهداشت مواد غذایی چیست ؟

دانشجویان رشته بهداشت مواد غذایی برای اینکه اطلاعات جامع و کاملی را بدست آورند در طول تحصیل دروس تخصصی و عمومی را پاس می کنند. آنها با تسلط بر اصول بهداشت مواد غذایی بر سلامت این مواد نظارت می‌ کنند تا مانع از بروز بیماری ها در انسان شوند. این دروس عبارتند از:

  • دروس عمومی : کارشناسان این رشته باید دروس عمومی را در مد زمان تعیین شده پاس کنند. معارف اسلامی ۱و۲، ادبیات فارسی، زبان خارجی، تربیت بدنی ۱و۲، انقلاب اسلامی و ریشه هاي آن، متون اسلامی، تاریخ اسلام، اخلاق و تربیت اسلامی، جمعیت و تنظیم خانواده از جمله این دروس هستند.
  • دروس پایه: این دروس تخصصی بوده و متناسب با رشته مربوطه است. شیمی آلی، بیوشیمی، فیزیولوژی، بافت شناسی، کالبدشناسی، آمار حیاتی، اصول و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات جز دروس پایه هستند.
  • دروس اصلی : کالبدگشایی و آسیب شناسی نشخوارکنندگان، باکتری شناسی عمومی، انگل شناسی مواد غذایی، باکتری شناسی اختصاصی و بیماری ها، قارچ شناسی و بیماری ها، ویروس شناسی و بیماری ها، بهداشت و پرورش دام و طیور، ماهی شناسی، پرورش و بیماری های آبزیان، سم شناسی مواد غذایی، اپیدمیولوژی، بیماری های مشترک انسان و حیوان تغذیه انسان، زراعت و باغبانی، بهداشت محیط به عنوان دروس پایه معرفی می شوند.
  • دروس تخصصی : درس هایی چون زبان تخصصی، میکروب شناسی مواد غذایی، شیمی و بیوشیمی مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت دام و طیور، اصول نگهداری مواد غذایی، میکروب شناسی صنعتی مواد غذایی، عفونت ها و مسمومیت های غذایی، بهداشت و صنایع غذایی جز درسهای تخصصی هستند.

معرفی بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی

غذا اصلی ترین نیاز انسان است پس بهتر است همیشه غذاهایی سالم استفاده کنیم که سلامتی ما را به خطر نیندازد. چون ما شناخت کافی از غذاها و ترکیبات آنها نداریم بهتر است از کارشناسان رشته بهداشت مواد غذایی کمک بگیریم به همین دلیل بازار کلر این رشته عالی بوده و شما با موقعیت های شغلی خوبی روبرو خواهید شد. طی سال های اخیر حجم تولید مواد غذایی صنعتی بیشتر شده به همین دلیل بهداشت این خوراکی ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. فارغ التحصیلان این رشته می‌ توانند به عنوان کارشناس بهداشت شیر و فراورده های لبنی، گوشت و فراورده های گوشتی، آبزیان و فعالیت های شیلاتی، تخم مرغ، عسل، کارگاه های دسته بندی مواد غذایی با منشا دامی، سردخانه ها و مراکز نگهداری مواد غذایی فعالیت نمایند.

کارشناس آزمایشگاه کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی دامی جز دیگر مشاغل مرتبط با این رشته است. دانشجویان و فارغ التحصیلان می توانند تدریس هم در مقاطع مختلف انجام دهند. آنها می توانند پژوهش ها و تحقیقات لازم در این حوزه را انجام دهند. مشاوره هایی که کارشناس این رشته انجام می دهد در تشخیص غذاها کمک می کند. بیشتر این افراد مسئول آزمایشگاه های کنترل کیفی مواد غذایی هستند.

درآمد رشته دانشگاهی بهداشت مواد غذایی چیست ؟

رشته بهداشت مواد غذایی یک رشته پر درآمد و پر طرفدار بوده که متقاضیان زیادی هم دارد. افرادی که تخصص و مدرک تحصیلی بالاتری در این رشته دارند قطعا در مشاغل خوب با درآمد عالی مشغول فعالیت هستند. این افراد حقوق های خوبی دریافت می کنند و اصولا ساعات کار آنها کم است. مهارت و تجربه در تعیین حقوق این کارشناسان نقش مهمی دارد. هر چه مهارت بیشتر باشد قطعا حقوق هم بالاتر خواهد بود. اشتغال در مراکز دولتی و خصوصی با حقوق های مختلفی همراه بوده و مراکز خصوصی همیشع بیشترین درآمد را دارند که این برای کارشناسان هم سود خوبی به همراه دارد.

هرچه تجربه کاری و دانش و مهارت فرد بیشتر باشد می تواند درآمد بیشتری کسب نماید. دانش آموختگان این رشته تخصص لازم برای انجام کار را دارند به همین دلیل حقوق بالایی را دریافت می کند. آنها علاوه بر حقوق ثابت مزایایی هم دارند که شرایط زندگی را برای آنها آسان تر می کند. سابقه کار در میزان درآمد نقش مهمی دارد به طوری که هر چه سابقه کار بیشتر باشد فرد حقوق بالاتری را دریافت خواهد کرد. بابا بودن میزان درآمد در این رشته باعث شده تا میزان متقاضیان بیشتر شود.

توانایی های مورد نیاز فارغ التحصیلان رشته بهداشت مواد غذایی

افرادی که متقاضی این رشته هستند باید توانایی های لازم را داشته باشند تا بتواند در هر شرایطی در این رشته و مشاغل آن موفق باشند. این توانایی ها عبارتند از:

  • مهارت و دانش مورد نیاز در زمینه تولید مواد غذایی
  • مسئولیت بهداشتی در مراکز جمع‌ آوری شیر
  • همکاری در بخش آموزش و تحقیقات بهداشت مواد غذایی
  • ارائه تمام نکات بهداشتی در واحدهای تولید فرآورده ‌های غذایی با منشأ دامی
  • بازرسی بهداشتی و اصولی کشتارگاه های دام و طیور
  • همکاری در نظارت بهداشتی در اسکله های صیادی و مراکز صید
  • بررسی راه های تولید سریع و ارزان مواد غذایی
  • آزمایش و نمونه برداری از سلامت و باکیفیت بودن مواد غذایی
  • مسئولیت بهداشتی در مراکز عرضه مواد غذایی
  • بازرسی بهداشتی در مراکز توزیع فرآورده های غذایی و مواد خام دامی
  • ارائه خدمات آزمایشگاه های کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی

 

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

258 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}