محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
فوریت پزشکی / 06 مهر 1401

رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی یک رشته خاص و منحصر به فرد بوده که در آن دانشجویان مهارت های مختلفی از جمله طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن را آموزش می بینند. بازار کار این رشته خوب بوده و گرایش های آن در دفترچه راهنما ذکر شده است‌‌ . افراد علاقه مند به این رشته بیشتر از طریق رشته تجربی در کنکور  شرکت می کنند و به مددکاری علاقه زیادی دارند.  رشته اعضای مصنوعی از جمله رشته های پیراپزشکی است که دانشجویان را با نحوه طراحی و ساخت اعضاء مصنوعی آشنا می کند.

افرادی که در این رشته به صورت کاملا تخصصی دوره های تحصیل را طی می کنند امکان ساخت اندام های مصنوعی را دارند و می توانند عضوهای ناتوان را از این طریق به حرکت در بیاورند. نحوه کار با پروتز اولین چیزی است که در این رشته آموزش داده می شود. پیشرفت تکنولوژی این امکان را به انسان داده تا بتواند با ساخت اعضای مصنوعی به دیگران کمک کند‌. در این رشته شما مهارت های زیادی را فرا می گیرید و به کمک آنها می توانید در بازار کار جایگاه خوبی را بدست آورید.

معرفی دروس رشته اعضای مصنوعی

این رشته در مقاطع تحصیلی مختلف دانشجو می پذیرد و شما می توانید تا جایی که علاقه مندی ها و توانایی های شما اجازه می دهد تحصیلی در این رشته را ادامه دهید. در این رشته شما ۸۲۱ واحد را در ۴ سال طی می کنید تا بتوانید مقطع کارشناسی را بگذرانید. درسی که در این مدت پاس می کنید عمومی و خصوصی هستند و هر کدام اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار گرفته می دهند.

  • دروس عمومی: شامل اخلاق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، زبان عمومی و آشنایی با منابع اسلامی و همچنین انقلاب اسلامی و مبانی تاریخ اسلام می شود.
  • دروس پایه فنی مهندسی: که دروسی چون رسم فنی، آمار و روش تحقیق، استاتیک، تکنیک قطعه سازی را شامل می شود و شما در این مدت باید آنها را پشت سر بگذارید.
  • دروس پایه پزشکی و توانبخشی: این دروس کاملا تخصصی و متناسب با رشته مورد نظر هستند و شما باید کتاب های آناتومی اندام بالایی، آناتومی اندام سطحی، آناتومی اندان پایینی، آناتومی ستون فقرات و نواحی قدامی شکم، آناتومی اعصاب، زبان تخصصی، فیزیولوژی عمومی، اصول توانبخشی و طب فیزیکی، نورولوژی، رادیولوژی، ارتوپدی 1و2، روانشناسی معلولین جسمی را پاس کنید.
  • دروس تخصصی: این دروس هم متناسب با رشته مورد نظر هستند.
  • دروس کارآموزی در مقطع کارشناسی: که شامل موارد بالا هم می شود.

فرصت های شغلی رشته اعضاء مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی یک رشته پر طرفدار است به همین دلیل امروزه فرصت های شغلی خوبی را ایجاد کرده است  از بازار کار عالی برخوردار است‌.  هلال احمر، بنیاد جانبازان، بهزیستی و بیمارستان های دارای مراکز ارتوپدی فنی از جمله مراکزی هستند که فارغ التحصیلان این رشته می توانند به راحتی در آن مشغول کار شوند. حتی افراد می توانند پس از کسب مهارت های لازم خود مراکز خصوصی رله اندازی کنند. در این مراکز آن‌ها می توانند به افراد فلج و کم توان و ناتوان خدمت زیادی کنند. این یک رشته پر کاربرد است که افراد زیادی به آن نیاز دارند. یک فرد کم توان به کمک اعضای مصنوعی می تواند کا های شخصی خود را به راحتی انجام دهد.

 در حال حاظر در ایران متخصص در زمینه ساخت پروتز های زیبایی مانند بینی مصنوعی، گوش مصنوعی، چشم مصنوعی در حال زیاد شدن است چون آینده شغلی این افراد خوب است و اگر فردی اطلاعات کامل در این رشته داشته باشد می تواند در کشورهای خارجی هم خدمت کند. نوآوری در این رشته زیاد بوده و اگر فرد امکانات لازم را داشته باشد می تواند در بازار کار بهترین فرصت شغلی را برای خود رقم بزند.

میانگین درآمد رشته اعضای مصنوعی؟

این رشته برای کمک هرچه بیشتر به افراد کم‌توان، در تمام دنیا به سرعت در حال رشد و پیشرفت است و نیاز مردم به این نوع درمان و بالا رفتن سطح تقاضا باعث شده تا افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند درآمدهای خوبی داشته باشند.  رده اندازی یک کلینیک خصوصی نه تنها فعالیت آنها را گسترده تر می کند و باعث محبوبیت بیشتر آنها می شود بلکه با درآمد خوبی هم همراه است. این افراد از کشورهای خارجی درخواست های زیادی برای فعالیت دارند و همیشه با حقوق های نجومی در کشورهای خارجی روبرو می شوند. روش‌ها و ابزارهای اعضای مصنوعی جدید با قابلیت‌‌های بیشتر هر ساله در حال ساخت و ارائه به بازار هستند به همین دليل به این کارشناسان نیاز است.

بنابراین مشاغل این رشته نیز با پیشرفت تکنولوژی در حال گسترش هستند و آینده شغلی خوبی می‌تواند در انتظار آن باشد. میزان درآمدی که برای‌ ای افراد تعیین می شود به میزان توانمندی و علاقه آن‌ها، پشتکار، نوع شغل، مدرک تحصیلی و جایی که در آن کار می‌کنند بستگی دارد. خصوصا افرادی که در زمینه ارتوپد فنی یا بازرایابی و فروش محصولات کار می‌کنند سطح درآمد بالا حتی در مقطع کارشناسی دارند. هر چه میزان تخصص بیشتر باشد قطعا حقوق و درآمد هم بالاتر خواهد بود.

توانایی های لازم برای رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی یک رشته خاص اس که هر کسی نمی تواند به آن وارد شود و تنها افراد علاقه مند و آنهایی که توانایی های لازم را دارند می توانند موفق باشند. توانایی درس خواندن در یک رشته و کار کردن در حیطه شغلی آن، نیازمند مهارت‌های مختلفی است:

  • توانمندی درسی: اولین مهارت برای ورود به این رشته مهارت درسی است. افرادی که در شیمی و زیست و ریاضی موفق هستند در این رشته به نتیجه بهتری می رسند.
  • توانایی فیزیکی: کار کردن با بیماران ناتوان و کم توان قطعا فدرت بدنی بالایی می خواهد. حتی در دوره تحصیل هم ساخت اعضای مصنوعی با قالب های سنگین برای هر کسی امکان پذیر نیست. اگر علاقه دارید باید جسمتان را هم تقویت کنید.
  • توانایی روحی: مهمترین مهارت توانایی روحی است و به شما این امکان را می دهد که شرایط افراد کم توان را به خوبی درک کنید و از نظر روحی بتوانید اعتماد به نفس افراد را بالاتر ببرید. تحمل و صبوری را در خود پرورش دهید.
  • مهارت های فردی: در تشخیص، طراحی، ساخت و رفع مشکلات ارتز و پروتزهای مورد نیاز بیماران دقت لازم را داشته باشید.
  • پشتکار در مطالعه مستمر: با افزایش اطلاعات و آگاهی می توانید کار خود را همیشه بروز کنید.
  • مهارت های رفتاری: ارتباط صحیح با بیماران و با ملایمت با آنها صحبت کردن و درک کردن آنها جز مهارت های رفتاری است که باید رعایت شود‌.
نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

210 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}