محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 09 شهریور 1401

رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل

داوطلبان کنکور تجربی تلاش می کنند تا در یکی از بهترین رشته های پیراپزشکی یعنی اتاق عمل پدیرفته شوند و تخصص های لازم را در این حوزه کسب کنند. این رشته دارای رتبه های بالا بوده و افراد می توانند با گذراندن دوره های مختلف در این رشته موفق باشند. این رشته جز زیر مجموعه های گروه علوم پزشکی است که دانشجویان در آن با تکنولوژی‌ نوین جراحی و همچنین اصول جدید در اتاق عمل و نحوه مراقبت از بیمار چه قبل لز جراحی و چه در زمان جراحی و بعد از آن آشنا می شوند.

افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند عضو تیم بهداشتی و درمانی هستند که بازار کار خوبی هم دارند. آنها می توانند در بخش های خصوصی و دولتی در زمینه های مختلف چون کمک به جراحان فعالیت داشته باشند. ارتباط آنها با پزشکان و پرستان و هوشبران زیاد بوده و جز کادر درمان هستند. این رشته جنسیت خاصی مد نظر ندارد و خانم ها و آقایان می توانند تخصص های لازم را با توجه به علاقه و توانمندی های خود کسب کنند.

علاقه مندان به این رشته باید روحیه کار در اتاق عمل را داشته باشند. آنها باید افرادی صبور و علاقه مند به کارهای تیمی باشند و مسئولیت پذیری خود را به راحتی اثبات کنند. آنها نباید ترسی از خون داشته باشند تا بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. داشتن صداقت و پایبندی به اصول اخلاقی در این رشته اهمیت بسزایی دارد و شما با رفتار خوب می توانید به بهترین شکل به بیماران خدمت کنید.

رشته اتاق عمل چند ترم است؟

رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که همان لیسانس و فوق لیسانس است گرایش خاصی ندارد. افراد علاقه مندی که می خواهند این رشته را در مقطع فوق لیسانس ادامه دهند می توانند رشته های دیگر این شاخه را هم انتخاب ‌کنند. مقطع لیسانس دارای ۸ ترم و فوق لیسانس ۲۱ ترم بوده و افرادی که ترم های تابستانه هم داشته باشند می توانند سریع تر دوره تحصیلی را طی کنند. افراد برای تحصیل در رشته اتاق عمل باید 4 سال زمان در دانشگاه صرف کنند که در مجموع شامل 8 ترم تحصیلی می‌باشد و پس از 4 سال می‌توانید با شرکت در آزمون‌های ارشد و دکتری وزارت بهداشت، برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام نمایند.

هر چه ترم های بیشتری را پاس کنید علم و دانش شما در این خصوص بیشتر خواهد شد و می توانید تمام دروس عمومی و تخصصی را به راحتی پشت سر بگذارید. افرادی که قصد شرکت در این رشته را دارند باید در کنکور سراسری و با رشته تجربی شرکت داشته باشند. هدف این رشته تربیت یک نیروی انسانی متعهد و آگاه و همچنین کاربردی است که بتواند در طول تحصیل توانایی های حرفه‌ ای را کسب کند و در اتاق عمل خدمت رسانی خوبی داشته باشد.

رشته اتاق عمل

بازارکار رشته اتاق عمل؟

رشته اتاق عمل بازار کار خوبی دارد و فارغ التحصیلان این رشته می توانند به راحتی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی مشغول کار شوند. تنها گرفتن مدرک شرایط استخدام نیست بلکه شما باید تجارب زیادی را در طول تحصیل کسب کرده باشید. بیمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس، بخش های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز آندوسکوپی، رادیولوژی و … محیط های پر طرفدار این رشته هستند که همیشه از فارغ التحصیلان درخواست همکاری می دهند.

برای افراد به صورت رسمی مشغول به کار می شوند و برای دیگر به شکل شرکتی و پیمانی فعالیت خود را شروع می کنند. در هر مکانی که نیاز به عمل و مهارت های آن باشد افراد واجد شرایط در این رشته می تواند تخصص و تجارت خود را به خوبی نشان دهند. افراد به روش های مختلف می توانند وارد این رشته شوند و پس از کسب مهارت های لازم به بازار کار معرفی شوند. در بازار کار شرایط خوبی برای این دسته از افراد فراهم بوده و  می توانند پیشرفت های خوبی را در این خصوص بدست آورند.

درآمد رشته اتاق عمل؟

درآمد رشته اتاق عمل متفاوت بوده و بستگی به مدرک و مهارت و سابقه فعالیت فرد دارد. یک کارشناس اتاق عمل نگرانی از بابت درآمد نخواهد داشت چون این افراد هم بازار کار خوبی دارند هم درآمد آن‌ها قابل توجه است. تجربه و مهارت و همچنین محیط کار می تواند در تعیین این درآمد نقش داشته باشد. مراکز خصوصی همیشه بیشترین درآمد را برای این افراد پرداخت می کنند. فردی که سابقه بیشتر در این کار دارد از درآمد خوبی هم برخوردار است. افرادی که رسمی هستند با افراد شرکتی و پیمانی حقوق یکسانی ندارند. هر چه تخصص و مهارت فرد بالاتر می رود قطعا دستمزدی هم که بابت کار دریافت می کند بیشتر است.

 بنابراین عوامل زیادی می تواند بر میزان حقوق ماهیانه و یا سالانه این افراد تاثیرگذار باشد. گسترده بودن زمینه کاری باعث شده تا این افراد حقوق های مختلفی را دریافت کنند. این درآمد در کشورهای خارجی کاملا متفاوت بوده و به نسبت کشور ما کمی بیشتر است‌. شرایط خوب این رشته و درآمد بالای آن باعث شده تا امروزه بیشتر افراد به این رشته گرایش پیدا کنند‌

چه چیزی در این رشته آموزش داده می شود؟

دانشجویان رشته اتاق عمل در طول مدت تحصیلات خود با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی های نوین به کار رفته در جراحی های تخصصی و فوق تخصصی آشنا می شوند و مهات های لازم برای مراقبت و کمک به بیمار در حین و بعد از عمل را فرا می گیرند. این تکنسین ها بخشی از یک تیم جراحی هستند که حضور آن‌ها در اتاق عمل الزامی بوده و می توانند به پزشک در زمان جراحی کمک زیادی کنند. تا زمان بهبود حال بیمار آنها وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند.

دروس مختلفی در این رشته تدریس می شود که برخی عمومی و برخی دیگر تخصصی هستند و شما باید همه را پاس ‌کنید. آماده کردن و استریل وسایل جراحی و همچنین اداره اتاق عمل از دیگر آموزش های این افراد می باشد. آشنایی با ابزارها و تجهیزات اتاق عمل وظیفه اصلی این افراد است و باید حتی قبل از عمل آنها را چک کنند.

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

323 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}