محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پزشکی / 20 شهریور 1401

اطلاعات رشته پزشکی

اطلاعات رشته پزشکی

پزشکی یک رشته پر طرفدار بوده که افراد می توانند با شرکت در کنکور تجربی در دانشگاه های آزاد و دولتی در آن تحصیل کنند. این رشته خود شاخه های زیادی دارد که شما می توانید یکی را به صورت تخصصی انتخاب کنید. افرادی که در این رشته دانشگاهی شرکت می کنند باید علاقه مندی و توانایی های لازم را داشته باشند. اولین دوره این مقطع پزشکی عمومی بوده که در آن طبابت به صورت عمومی آموزش داده می شود. دروس مختلفی اعم از تخصصی و عمومی و پایه و همچنین کارآموزی در این رشته تدریس می شود تا افراد بتوانند سطح اطلاعات خود را در زمینه پزشکی افزایش دهند.

در رشته پزشکی جنسیت خاصی مد نظر نیست و همه می توانند با داشتن شرایط لازم در این رشته شرکت کنند. هدف این رشته حفظ سلامتی انسان ها و تشخیص و درمان بیماری ها است به همین دلیل امروزه بیشتر افراد از این رشته استقبال می کنند. در لین رشته اطلاعاتی جانع و کامل در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و فارغ التحصیلی می توانند در مراکز خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. یک پزشک عمومی و حتی متخصص می تواند در مطب هم فعالیت گسترده ای داشته باشد.

مراحل تحصیل در رشته پزشکی

افرادی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند باید ۴ دوره حساس را پشت سر بگذارند که در زیر به صورت مجزا به آنها اشاره می کنیم:

  1. دوره علوم پایه رشته پزشکی: اولین و مهمترین دوره در رشته پزشکی دوره علوم پایه است که ۲ سال طول می کشد و فرد با مفاهیم ابتدایی آشنا می شود. در این دوره آنها دروس عمومی و پایه و اصلی را می گذرانند.هدف اصلی این مرحله شناخت آناتومی بدن نقش آن سلامت انسان اشاره کرد.شناخت عوامل بیماری زا و باکتری ها و ویروس ها و مکانیزم فعالیت آنها مهمترین بخش تدریس در این مرحله است. مسائل بهداشتی در این دوره به خوبی آموزش داده می شوند.
  2. دوره نشانه‌شناسی و فیزیوپاتولوژی رشته پزشکی: در این مرحله که ۶ ماه هم به طول می انجامد ظاهر بیماری‌ها ها و عامل ایجاد آنها و همچنین نحوه درمان شرح داده می شود. امتحانات این دوره به صورت ماهیانه برگزار می شوند.
  3. دوره کارآموزی بالینی رشته پزشکی: این دوره شیرین بوده و دانشجویان علاقه زیادی به آن دارند. بیماری ها در این دوره به صورت بالینی و آزمایشگاهی تشخیص داده می شوند. زمان این دوره ۰۲ ماه است.
  4. دوره کارورزی بالینی رشته پزشکی: در این دوره دانشجویان مهارت ها و قدرت تصمیم‌گیری گیری را فرا می گیرند و اعتماد به نفس آنها در این مرحله افزایش یافته و کمک می کند تا به پیشرفت های خوبی برسند. این دوره ۸۱ ماه به طول می انجامد.

رشته پزشکی

آینده‌ شغلی رشته پزشکی

رشته پزشکی جز رشته های آینده دار بوده و بازار کار خوبی را از ان خود کرده است. یک پزشک عمومی و یا متخصص می تواند علاوه بر فعالیت در مطب شخصی در کلینیک ها و مراکز درمانی و بیمارستان های خصوصی و دولتی هم فعالیت کند. فرصت های شعلی در این رشته متنوع هستند بدین ترتیب پزشک می توانند متناسب با سابقه کار و تخصص و مهارت و تجربه ای که دارد یکی از این فرصت ها را انتخاب کند. تایم فعالیت پزشکان متقاوت بوده و بستگی به میزان تخصص و محیط کاری آنها دارد.

 افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند پس از اخذ مدرک وارد بازار کار شوند البته آنها باید دوره کارورزی خود را طی کرده باشند. این افراد با بازار کار گسترده‌ای مواجه هستند که این مشاغل دارای حقوق و مزایا خوبی علاوه‌بر اعتبار اجتماعی بالا هستند. درمانگاه‌ها، بیمارستان‌های عمومی و خصوصی، موسسات علمی، موسسات کنکوری، مراکز بهداشت و خدمات درمانی و … اصلی ترین محیط برای فعالیت آنها هستند. پزشکان متخصص فرصت های بهتری پیش رو دارند و درآمد آنها هم بیشتر است.

بررسی رشته پزشکی از نظر سطح درآمد

آنچه رشته پزشکی را از سایر رشته ها متمایز کرده درآمد خوبی است که فارغ التحصیلان این رشته دارند. میزان درآمد یک پزشک به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام به نوعی تعیین کننده حقوق این افراد هستند. اولین و مهمترین فاکتور برای تعیین حقوق یک پزشک میزان تخصص او است. پزشکانی که تخصص بالا دارند همیشه بیشترین سطح درآمد را به خود اختصاص می داند. این افراد می توانند به صورت همزمان در مطب و بیمارستان های دولتی و خصوصی کار کنند که در این صورت حقوق آن‌ها بیشتر هم خواهد شد. پزشکان عمومی هم اگر چه درآمد متغیری دارند اما حقوق آن‌ها از متخصص کمتر است.

در مقایسه با شغل های دیگر پزشکان همیشه درآمد قابل توجهی را از آن خود می کنند. سابقه کار مهمترین دلیل در افزایش درآمد است. هر چه سابقه فعالیت یک پزشک بیشتر باشد قطعا مهارت و تجربه و تخصص بالایی خواهد داشت و هم خدمت رسانی او بهتر خواهد بود و هم می تواند دستمزد بیشتری را هم از آن خود کند. مزایای رشته پزشکی بسیار زیاد است و یک رشته پر درآمد محسوب می‌شود. درآمد پزشکان از بسیاری از اقشار جامعه بالاتر است به همین دلیل است که تحصیل در این رشته به نوعی امنیت شغلی و مالی افراد را تأمین می‌کند.

رشته پزشکی

مزایای تحصیل در رشته پزشکی چیست ؟

تحصیل در رشته پزشکی با مزیت های زيادي همراه بوده و می تواند به پیشرفت افراد کمک زیادی کند. این مزیت ها عبارتند از:

  • آینده شغلی مناسب پزشکی: پزشکان در بیشتر موارد امنیت شغلی دارند. آنها پس از اتمام دوره تحصیل طرح خود را در مناطق محروم می گذرانند و این طرح به عنوان خدمت سربازی هم برای آنها ثبت می شود و می توانند درآمد داشته باشند. امروزه بازار کار این رشته از بیمارستان ها و کلینیک ها گسترده تر شده و همین موضوع باعث افزایش درآمد در این قشر شده است.
  • درآمد مناسب پزشکان: تجربه ی طبابت، محل مطب و روابط عمومی و نحوه ی برخورد با بیماران همگی در میزان درآمد پزشک نقش موثری دارند. این درآمد هر سال متناسب با تعرفه های پزشکی افزایش پیدا می کند که به سود پزشک است.
  • موقعیت اجتماعی مناسب دانشجویان پزشکی و پزشکان: پزشکان همیشه از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار هستند. درآمد خوب مهمترین دلیل این اعتبار و محبوبیت است‌.
نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

300 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}