خرید فوری از آرازبوک  خرید فوری (کلیک)
کتاب مقدمات، آشنایی و اصول کلی آزمایشگاه تشخیص طبی
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}

کتاب مقدمات، آشنایی و اصول کلی آزمایشگاه تشخیص طبی

قیمت :

65,000 تومان

50,000 تومان

موجودی : 4

ناشر اشراقیه
شابک 9789646772601
سال انتشار 1393
قطع کتاب وزیری
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 264

نوشته دکتر امیر سید علی مهبد / نشر اشراقیه

اشتراک گذاری
اضافه به علاقه مندی ها حذف از علاقه مندی ها
مقایسه این کتاب با یک کتاب دیگر

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی

مقدمات، آشنایی و اصول کلی آزمایشگاه تشخیص طبی. رشته علوم‌آزمایشگاهی زیرشاخه‌ای ازپیراپزشکی است که به دانش‌آموختگان این رشته کلیه مباحث آزمایشگاه بالینی آموزش داده ‌می‌شود. آنچه که باعث اهمیت ویژه این رشته در علوم پزشکی شده است نقش مهم آن در تشخیص، پیگیری دوره درمان، معالجه و پیشگیری از بیماری‌ها است.

فارغ‌التحصیلان این رشته معمولاً با نمونه‌های ‌خون، ادرار، مدفوع، آماده سازی نمونه‌ها و آزمایشات تشخیصی که در بخش‌های مختلف آزمایشگاه تشخیص پزشکی انجام می‌شوند سروکار داشته و می‌توانند مسئولیت بخش‌های مختلف یک آزمایشگاه بالینی مانند خون‌شناسی، میکروبشناسی، ادرار و… را بر عهده گیرند.

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی علوم‌آزمایشگاهی می‌توانند از طریق آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد در گرایش‌های بیوشیمی بالینی، خونشناسی، انگل‌شناسی، میکروبشناسی پزشکی، قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی، ایمونولوژی، ژنتیک پزشکی، فیزیولوژی، بیوتکنولوژی و سم‌شناسی ادامه تحصیل دهند. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد نیز می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد به دکتری تخصصی (Ph.D) در گرایش‌های مذکور ادامه تحصیل دهند.

دانشجویانی که وارد رشته علوم آزمایشگاهی می‌شوند، لزوماً یک دوره فشرده از مباحث علوم پایه و مباحث اصلی علوم پزشکی را گذرانده و با شرکت منظم و برنامه‌ریزی شده در دوره‌های مختلف کارآموزی و کارورزی، خود را برای ورود به حرفه آزمایشگاه تشخیص پزشکی آماده می‌کنند.

وظیفه اصلی این رشته بررسی عوامل ایجاد کننده بیماری‌ها می‌باشد به طوری که پزشکان بعد از معاینه و با توجه به نتایج آزمایش‌های مختلفی که برای بیماران درخواست نموده‌اند، به تشخیص نهایی می‌رسند.

پرسنل آزمایشگاه نیاز به دقت زیاد، مطالعه فراوان، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های بازآموزی و همچنین رعایت دستورالعمل‌ها و قوانین مربوطه داشته و این واقعیت را باید بپذیرند که همچون پزشکان مسئول جان بیماران هستند.

کار و تحصیل در این رشته به دلیل خطر بالای آلودگی محیط آزمایشگاه‌ نیاز به توجه و دقت بالایی دارد که این مهم با رعایت کردن دستورالعمل‌های مناسب در حین کار در آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی حاصل می‌شود.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌ها و پژوهش‌هایی که در زمینه علوم پایه پزشکی رخ داده‌اند، موجب رشد بی‌سابقه‌ای در آزمایشگاه‌های بالینی گشته‌اند، به طوری که این رشد از رشد بیمارستانی هم تجاوز نموده است. آزمایشگاه‌های بالینی نقش یک رابط را بین بیمار و پزشک بازی می‌کنند به طوری که پزشکان را در هر لحظه از وضعیت بیمار آگاه می‌سازند.

هر آزمایشگاه بالینی براساس انواع نمونه‌ها و آزمایشات تشخیصی از بخش‌های متعددی تشکیل یافته که در ذیل آمده‌اند. مقدمات، آشنایی و اصول کلی آزمایشگاه تشخیص طبی.

هنوز هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است

ارسال نظر

کتاب های مشابه

شاید بهشون نیاز داشته باشید
مشاهده همه