محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
پرستاری / 17 شهریور 1401

رشته پرستاری

رشته پرستاری

 

پرستاری جز رشته‌های های علوم پزشکی بوده که امروزه متقاضیان زیادی دارد. در میان داوطلبان گروه تجربی این رشته اگر چه مشقت و سختی های زیادی دارد اما باز هم بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد و افراد به علت علاقه و بازار کار این رشته به دنبال ادامه تحصیل در آن هستند. هر ساله متقاصیان‌ زیادی در ‌کنکور تجربی شرکت می کنند تا با اخذ مدرک پرستاری بتوانند در مراکز درمانی مشغول به کار شوند و درآمد خوبی هم داشته باشند. افرادی هم که نتوانستند در کنکور شرکت کنند سعی دارند تا شرایط بدون کنکور را جویا شوند و از این طریق تحصیل را ادامه دهند. فعالیت این پرسنل بیشتر در زمینه یاری نمودن به پزشکان و سایر کادر بیمارستان، دادن داروها ی بیمار مطابق به دستورات پزشک معالج، انجام دادن کارهای تزریقاتی، ثبت مشخصات بیمار در پرونده ی پزشکی و همچنین ارائه گزارشات پرستاری، همکاری با بخش های مختلف بیمارستان، تزریق خون، تمیز کردن و پانسمان زخم های بیماران و … است. شغل شریف پرستاری دارای یک مدرک معتبر بوده که افراد در مراکز دولتی و خصوصی می توانند آن را انجام دهند. آنها باید دارای تمامی مهارت ها باشند باشند و وطیفه پرستار تنها مراقبت از بیمار نیست.

شرایط ورود به رشته پرستاری

یکی از اعضای حیاتی در گروه مراقبت های بهداشتی و درمانی پرستار است که با گرفتن مدرک می تواند به بهترین شکل وظیفه خود را انجام دهد. در اکثر دانشگاه های کشور امکان تحصیل در این رشته وجود دارد و شما می توانید مدرک را در مقاطع مختلف دریافت کنید. رشته پرستاری جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب شده که هر ساله دانشجویان زیادی را جذب می کند. شرایط ورود به رشته پرستاری متفاوت بوده و متقاضیان می توانند از طریق ۲ روش زیر تحصیل در این رشته را ادامه دهند:

  • شرایط ورود به رشته پرستاری با کنکور: اولین راه برای تحصیل در رشته پرستاری شرکت در کنکور تجربی است. کسب حداقل نمره قبولی درصد شما را برای پذیرش در آزمون بیشتر می کند. افرادی که دیپلم نظام جدید و مدرک پیش دانشگاهی دارند می توانند در این آزمون حاضر شوند.
  • شرایط ورود به رشته پرستاری بدون کنکور: دومین راه انتخاب افراد بر اساس سوابق تحصیلی است. شرایط پرستاری بدون کنکور به این شکل است که حتما داوطلبان می بایست دیپلم تجربی داشته باشند و شرط معدل برای قبولی در این رشته 15 است. شما می توانید با این روش بدون کنکور هم در این رشته ادامه تحصیل دهید.

رشته پرستاری

 آینده شغلی رشته پرستاری

رشته پرستاری سال های زیادی است که آینده شغلی خوبی دارد. بازار کار این رشته هر سال پر رونق تر می شود و از نظر مالی هم شرایط خوبی برای پرستاران خصوصا آن دسته که رسمی هستند فراهم می شود. سختی این رشته زیاد است چون افراد باید مهارت های بیشماری را کسب کنند و بتوانند در اتاق عمل و محیط های دیگر بهترین عملکرد را داشته باشند. پرستاران می توانند در کلینیک ها و بیمارستان های دولتی و خصوصی نقش پر رنگی داشته باشند و فعالیت در این مراکز برای آنها درآمد خوبی همراه دارد. در ایران و خارج از کشور این شغل بهترین آینده را دارد. فارغ التحصیلان این رشته پس از اخذ مدرک می توانند در کلینیک ها، بیمارستان ها، پاراکلینک های دولتی و خصوصی، استاد دانشگاه مشغول شوند. تایم کاری شغل پرستاری در بیشتر مرکزهای درمانی اعم از خصوصی یا دولتی به صورت شیفت گردشی یا شیفت ثابت می باشد. شما در بخش های مختلف بیمارستان این افراد را مشاهده خواهید کرد چون تخصص و مهارت لازم را دارند. رشته پرستاری طی سال های اخیر فعال تر شده و پرستاران این حوزه توانسته اند فعالیت خود را گسترده تر کنند و در بیشتر ارگان ها فعالیت داشته باشند.

تعیین حقوق رشته پرستاری

افرادی که در رشته پرستاری مشغول هستند حقوق های متفاوتی را دریافت می کنند. میزان حقوق پرستاران با توجه به شیفت کاری و سطح کاری متنوع موجود باشد. تعیین حقوق این پرسنل به عوامل مختلفی از جمله سابقه کار، ارگان مربوطه، دولتی و خصوصی بودن، میزان تخصص و مهارت و ... بستگی دارد. خصوصی یا دولتی بودن محیط کار هم  بر میزان دریافتی این افراد تاثیر گذار است. افرادی که شیفتی هستنند همیشه حقوق بیشتری را دریافت می کنند. هر چه سابقه کار پرستاران بیشتر باشد دستمزد بالاتری هم دریافت می کنند. موقعیت جغرافیایی و محیط فعالیت پرستار نقش مهمی در تعیین حقوق او دارد. پرستارانی که به‌ صورت‌ رسمی یا شهرهای بزرگ و بیمارستان های دولتي فعالیت می کنند همیشه درآمد بالاتری دارند. تخصص و مهارت در درآمد این پرسنل نقش مهمی دارد. پرستارانی که بیشترین سطح مهارت و تخصص را دارند همیشه حقوق بالاتری دریافت می کنند.  هر چه مدرک و سطح شغلی پرستاران بالاتر رود، میزان حقوق دریافتی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. سرپرستاران و سوپروایزرها با توجه سابقه و بخشی که در آن مشغول به کار هستند، درآمدی خاص خود را دارند.  بالا رفتن میزان تورم باعث شده تا میزان درآمد کادر درمان هم افزایش پیدا کند.

خصوصیات و ویژگی‌های لازم برای رشته پرستاری

رشته پرستاری هم مانند سایر رشته های پزشکی خصوصیات و ویژگی های مختص به خود را دارد. مسئولیت و حجم کاری در این رشته زیاد اما با این وجود درآمد خوبی دارد. پرستاری جز مشاغل سخت و حساس است چون با سلامتی انسان ها در ارتباط است و ک جورین سهل انگاری می تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد. افراد علاقه مند که روحیه خدمت رسانی دارند می توانند در این رشته موفق عمل کنند. جمله خستگی، شیفت های کاری، فشار های روحی و …. ویژگی های مهم این رشته است که افراد باید در آن این شرایط را تحمل کنند. صبر پرستار باید زیاد باشد تا بتواند به بهترین شکل کار خود را انجام دهد. توانایی تصمیم گیری درست در شرایط بحرانی، روحیه دلسوزی، مهارت ارتباطی خوب، علاقه قلبی برای کمک به دیگران، روحیه کار تیمی، روحیه همدردی، کنترل کافی روی احساسات، جلب اعتماد بیماران، هنر خوب شنیدن، توان جسمی و ذهنی مناسب از مهارت های مهمی است که یک پرستار خوب باید آن را داشته باشد. قبل از شرکت در آزمون پرستاری باید توانایی ذهنی و جسمی مناسب را داشته باشید و بتوانید در زمان شیفت هم بهترین عملکرد را داشته باشید.

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

323 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}