محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
بهداشت / 16 شهریور 1401

رشته بهداشت و بازرسی گوشت

رشته بهداشت و بازرسی گوشت

افرادی که از متقاضیان رشته بهداشت و بازرسی گوشت هستند باید بدانند ار این رشته از زیر مجموعه های کنکور تجربی است و دانشگاه های مختلفی در کشور با ظرفیت محدود این رشته را قبول می کنند‌. دانشگاه های روزانه نوبت دوم و دانشگاه آزاد بیشترین پذیرش متقاضی در این رشته را دارند. بازار کار خوبی دارد و در گروه علوم پزشکی قرار می گیرد. امروزه محصولات دامی و پروتئینی به صورت نامحدود تولید می شوند و برای اینکه در دسترس مردم قرار بگیرند باید کیفیت و سلامت آنها مورد بازرسی قرار بگیرد. دانش آموختگان این رشته می توانند کار بازرسی را به خوبی انجام دهند و در صورتی که گوشت کیفیت خوبی ندارد آن را مشخص کنند.

هدف از رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت آموزش به افراد متخصص برای تأمین بهداشت و سلامت گوشت مورد نیاز جامعه می باشد. در بیشتر مراکز گوشت در محیط تمیزی نگهداری نمی شود و این می تواند سلامت انسان ها را هم به خطر بیندازد اما کارشناسان حرفه ای در این رشته می توانند با بازرسی های دقیق مانع از ایجاد مشکل شوند و به این محیط ها تذکر دهند‌. در این رشته مهارت های مختلفی به افراد آموزش داده می شود که مهمترین آنها معاینه کردن دام قبل از کشتار، بازرسی لاشه حیوان پس از کشتار و انجام برخی آزمایش‌ها در صورت نیاز است.

دانشجویان رشته بهداشت و بازرسی گوشت چه دروسی را باید بگذرانند؟

دانشجویان این رشته باید دروس تخصصی و عمومی را به خوبی پشت سر بگذارند که شامل چندین ترم می شود. این دروس ۴ دسته هستند که در زیر به صورت مجزا آنها را معرفی می کنیم:

  • دروس پایه: مانند شیمی آلی، بیوشیمی، فیزیولوژی، بافت شناسی، کالبد شناسی مقایسه ای، آمار حیاتی اصل و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
  • دروس اصلی: دروس اصلی تخصصی هستند که در آن افراد مهارت لازم را فرا می گیرند. مثل آسیب شناسی، باکتری شناسی اختصاصی و بیماری ها، اصول کالبد گشایی و نمونه برداری، ایمنی شناسی، انگل شناسی و بیماری های انگلی، ویروس شناسی و بیماری ها، قارچ شناسی و بیماری ها و همچنین پرورش و بیماری های آبزیان، بهداشت و پرورش طیور، بیماری های طیور، بیماری­ های مشترک انسان و حیوان، بهداشت و پرورش دام، بیماری­ های غیر عفونی دام، سم شناسی مواد غذایی، تغذیه انسان و ...
  • دروس تخصصی در رشته بهداشت و بازرسی گوشت: این دروس دارای واحدهای مشخصی هستند که فرد در هر ترم آنها را پاس می کند مانند زبان تخصصی، بهداشت محیط، ساختمان و تجهیزات کشتارگاه های دام و طیور، بهداشت و بازرسی گوشت طیور و دام ها ، بررسی عفونت ها و مسمومیت­ های غذایی، اصول نگهداری مواد غذایی، اصول همه گیر شناسی و ...

دانش آموختگان رشته بهداشت و بازرسی گوشت چه موقعیت شغلی را دارند؟

دانش آموختگانی که در این رشته به تحصیل پرداخته اند با موقعیت های شغلی متفاوتی روبرو هستند و می توانند متناسب با تخصص و مهارت خود یکی از فرصت های شغلی را انتخاب کنند. بازار کار خوبی که این رشته دارد باعث شده تا هر روز به تعداد متقاضیان آن افزوده شود. کشتارگاه ها و صنایع فرآورده های گوشتی بهترین موقعیت شغلی برای این افراد هستند که در آنها نقش نظارت را بر عهده دارند. بازار کار در شرکت ها و صنایع تولیدی که کار بسته بندی گوشت را انجام می دهند هم خوب بوده و افراد تحصیلکرده در این رشته می توانند در آن موفق عمل کنند.

دانشجویان رشته بهداشت و بازرسی گوشت می توانند طرح های تحقیقاتی در این زمینه را به خوبی انجام دهند. به طور کلی بازار کار این رشته با توجه به توانایی هایی شما سنجیده می شود. هر چه دانش و مهارت شما در این رشته بیشتر باشد اولویت بالاتری برای استخدام دارید و می توانید قابلیت ها و توانایی های خود را به خوبی در محیط کار محک بزنید. دانش آموختگانی است که به دروس مختلفی از جمله شیمی علاقه داشته باشند و یا بتوانند شرایط فعالیت های آزمایشگاهی و دام ها را تحمل کنند برای این رشته و بازار کار آن بهترین گزینه هستند. فرصت های شغلی زیر برای استخدام بهترین گزینه هستند:

 

درآمد رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چقدر است ؟

درآمد رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت متغیر بوده و بستگی به محیطی که در آن فعالیت می کنید و همچنین سابقه و مهارت شما دارد. اینکه شما در مراکز دولتی استخدام شوید یا در مراکز خصوصی می تواند روی میزان درآمد تأثیر گذار باشد. تجربه و شناخت درست بیماری های دائمی می تواند در قیمت نقش مهمی داشته باشد. هر چه مهارت و سابقه کار شما بیشتر باشد قطعا حقوق و درآمد شما هم بالاتر خواهد بود. بالا بودن سطح درآمد در این رشته باعث شده تا هر ساله به تعداد متقاضیان آن افزوده شود. در مراکز خصوصی همیشه درآمد بیشتر است. وقتی وظیفه و مسئولیت شما در محیط کار زیاد باشد قطعا کارفرما حقوق خوبی هم برای شما در نظر می گیرد تا شما را راضی نگه دارد. ایجاد امکانات رفاهی و بینه در کنار حقوق خوب باعث ماندن شما در محیط کار می شود. درآمد افرادی که سابقه بیشتر دارند همیشه بالاتر است.

مهارت ها و توانایی های فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چیست ؟

افرادی که در رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت تحصیل می کنند باید توانایی های لازم از جمله علاقه‌مندی به علم شیمی، علاقه به دام و علاقه به کار در محیط هایی که با دام ارتباط دارد، توانایی کار در محیط هایی مانند کشتار گاه را داشته باشد تا بتواند به صورت کاملا موفق عمل کند. این افراد صبر زیادی برای شناخت بیماری های دامی دارند  چون می دانند که گوشت نا سالم باعث به خطر انداختن سلامتی انسان می شود. آنها مهارت معاینه کردن دام به صورت دقیق، بازرسی کردن لاشه پس از کشتن و انجام آزمایش روی دام را کسب می کنند. فارغ التحصیلان نظارت دقیقی بر فرآورده های گوشتی خواهند داشت و می توانند کیفیت آنها را به خوبی مشخص کنند. تمام این مهارت ها در دوره تحصیل آموزش داده می شوند و شما می توانید توانمندی های خود را در این زمینه افزایش دهید.

نویسنده مطلب

|

محمدرضا سلمانی

|

469 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}